DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Heggtveitjuvet i Telemark skal skredsikres med radar

I løpet av høsten etablerer Cautus Geo kontinuerlig overvåkning med automatisk varsling av snøskred fra Heggtveitjuvet i Tokke kommune.

 I februar 2014 ble fylkesveien begravd av store snømasser. Skredet stoppet 100 meter ut på det islagte Byrtevatn.
I februar 2014 ble fylkesveien begravd av store snømasser. Skredet stoppet 100 meter ut på det islagte Byrtevatn. Foto: Audun Langelid/Vestfold og Telemark fylkeskommune.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
18. aug. 2022 - 20:31

Heggtveitjuvet er trangt. Det omkranses av Rautefjell på 1360 meter og Grasnuten på 1254 meter. Der får snømassene en fart på 40 meter sekundet ned fjellsidene. Skredene kommer årlig. Alle skredene når ikke fylkesveien, men i februar 2014 stoppet snømassene 100 meter ute på det da islagte Byrtevatn. Da lå fylkesveien dekket av et tykt snølag.

I 2020 kom seks skred dundrende ned juvet, benevnt Heggtveitrøti i Statens vegvesens skredfarlige rapport. Det året ble veibanen stengt ni ganger etter skred. Det største skredet det året kom 24. februar. Det stoppet 30 meter før veibanen. Klimaendringer øker faren for hyppigere skred. 

– Økte nedbørsmengder og mer vind gir økt skredfrekvens, sier Tore Humstad i Statens vegvesen.

Nytt radaranlegg

Cautus Geo skal installere et helt nytt radarbasert anlegg. Det sørger for kontinuerlig skredovervåkning som automatisk varsler og stenger trafikken ved skred. Anlegget skal også automatisk gjenåpne veien om skredet ikke når fram til veibanen. 

Heggtveitjuvet omkranses av Rautefjell på 1360 meter og Grasnuten på 1254 meter, som gir snømassene en fart på 40 meter sekundet ned fjellsidene.
Heggtveitjuvet omkranses av Rautefjell på 1360 meter og Grasnuten på 1254 meter, som gir snømassene en fart på 40 meter sekundet ned fjellsidene.

– Vi foreslo å bytte fra geofon- til radarteknologi. Da kan skred varsles tidligere. Det gir økt sikkerhet. I tillegg kan veibanen automatisk gjenåpnes etter et par minutter om skred ikke når fram til veibanen, sier Humstad.

Anlegget erstatter landets eldste geofonbasert varslingsanlegg som fortsatt er i drift. Det ble etablert allerede i 1995.

– Anlegget er gammelt. Vi sliter med å få tak i reservedeler og etter skred må vi foreta manuelle inspeksjoner for å gjenåpne veien. Det er tungvindt og tidkrevende, sier geolog Audun Langelid i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Sikrer skoleruta

– Døgntrafikken på fylkesveien er 100 biler. Av disse passerer skolebussen daglig stedet som nå sikres med moderne teknologi som vil varsle skred tidligere og også sørge for kortere stengetid når skred ikke når fram til veibanen, sier byggeleder Jon Geir J. Olsen i Vestfold og Telemark fylkeskommune.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

I fjor vinter kunne skred, også når de ikke nådde fylkesveien, gi stengt veibane i opptil fem kvarter. Med automatisk gjenåpning vil stengetiden komme ned i noen få minutter.

– Varsel om skred sendes skredfaglig personell, driftsentrepenør, Veitrafikksentralen, regObs og Naturfareportelen. I tillegg er informasjon om skredhendelser tilgjengelig i Cautus Web, sier Lars Krangnes i Cautus Geo.

Fem års kontrakt

Skredovervåkningen som Cautus Geo er gitt i oppdrag å installere, skal være i drift fra november til mai, som er definert som skredperiode for snø.

Varslingsanlegget består av radar, kamera, Cautus Web, lysanlegg for stenging av trafikken, automatisk gjenåpning når skedmasser  ikke når fram til veibanen og et varslingsystem med SMS og e-post til driftsentreprenøren og fylkeskommunen. 

– Vi erstatter det gamle geofonalegget med vårt mest moderne radarbaserte system, sier Krangnes. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.