Hard konkurranse om Veidekkes hydrogendrevne asfaltskip

31 rederier konkurrerer om muligheten til å bygge og drifte to selvlossende, grønne bulkskip for Veidekke. Hvert av de to skipene vil være på 3.000 dødvekttonn.

Skipene, som skal frakte asfalt, pukk og grus langs norskekysten for Veidekke, skal ha hydrogendrift.
Skipene, som skal frakte asfalt, pukk og grus langs norskekysten for Veidekke, skal ha hydrogendrift. Foto: Veidekke
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
17. mars 2021 - 12:12

Arbeidet har startet for å finne frem til den ene, eller det konsortiet som skal tildeles dette banebrytende prosjektet.

Det var i januar at Veidekke signerte avtale med Grønt Skipsfartsprogram (GSP) for å jobbe fram kontrakter for to nye skipDet er et klart krav at skipene, som skal frakte asfalt, pukk og grus langs norskekysten for Veidekke, skal ha hydrogendrift.

Skipene skal i tillegg kunne seile på energi generert fra diesel, bio-diesel eller el-diesel – en såkalt dual fuel løsning.

På den korte tiden fra utlysningen i januar og frem til nå, har små så vel som store, enkelt rederier og konsortier, norske og internasjonale meldt sin interesse. 31 i alt.

– Vi er veldig godt fornøyde med responsen, både i kvantitet og kvalitet. Mange seriøse og kompetente aktører er interesserte i prosjektet vårt, og vi ønsker å få til et samarbeid også med andre vareeiere for best mulig utnyttelse av skipene. Veidekke skal halvere klimagassutslippene våre innen 2030, og da er satsingen på hydrogendrevne skip et viktig strategisk grep for oss. Vi tenker bærekraft og forbedring i alle ledd for å øke vår konkurransekraft, og da er det selvfølgelig viktig å redusere utslippene fra transport også, sier kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke.

25 av de 31 rederiene er nå offentliggjort. Seks ønsker ingen oppmerksomhet om sin deltakelse i konkurransen, sier Pernille Mølbak, ansvarlig prosjektleder ved GSPs Servicekontor for Flåtefornyelse. -Vi er overveldet over den store interessen. Dette signaliserer mer enn interesse. Dette viser at rederiene, ikke minst i Norge, er fremoverlent, er kompetente og at de har klare mål om flåtefornyelse for derigjennom aktivt å bidra til det grønne skiftet i de maritime næringene.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.