PROSJEKTER

Har varslet kontraktsheving tre ganger: E16 Filefjell blir neppe ferdig før 2020

Elektroarbeidet i Rødølstunnelen har gått tregt for spanske Aldesa.

Knut Strøm
19. nov. 2019 - 11:03

Parsellen Øye-Eidsbu ligger på vegen øst for Tyinkrysset, og er tatt inn som en del av prosjektet E16 Filefjell. Byggingen startet i juli 2016 for å erstatte en veistrekning med lav standard og dårlig kurvatur som går gjennom Øye sentrum.

Den nye strekningen går utenfor sentrum i en strekning på 4,5 kilometer, der 2,1 kilometer er en tunnel og ca. 210 meter lang bru, Strøndafjordbru. I tillegg er det en halvbru som går over et kraftverksinntak der nye vegen starter i vest. Det er også bygd 2,1 kilometer med sideveger.

Den nye traseen tar av fra eksisterende veg ca. 1,5 kilometer øst for Øye kirke, går opp og bak bebyggelsen i Øye og inn i en to kilometer lang tunnel, litt øst for elva Rødøla. Den nye vegen kommer inn på eksisterende E16 ved Strøndafjorden, like nord for Eidsbru.

Slik ser det ut inne i Kvænangsfjelltunnelen drøye to år etter at åpningssalven gikk.
Les også

Kvænangsfjelltunnelen er åpnet - et halvt år før tida

Har varslet heving av kontrakten tre ganger

– Det er ikke den mest trivelige situasjonen med stadige utsettinger. Aldesa har en kontrakt på 21,9 millioner kroner for elektroarbeidet, mens østerrikske Strabag hadde en kontrakt på 339 millioner kroner for anleggsarbeidet. Strabag har gjort jobben rimelig bra til tross for at de også er blitt forsinket. De skulle bli ferdige i desember 2018, men fikk ikke overlevert anlegget før 6. juni i år, sier prosjektlederen.

Elektroarbeidet skulle egentlig vært ferdig i mars, men manglende framdrift har ført til store forsinkelser. Siden Aldesa startet arbeidet med elektroinstallasjonen, har Statens vegvesen måttet gå til det drastiske skrittet om å varsle heving av kontrakten tre ganger.

Forskningsleder Volker Oye ved Norsar tror helikopteret nå er det viktigste verktøyet til islendingene for å overvåke bevegelser i magmastrømmen.
Les også

Vulkanutbruddet: – Kan ta opp til flere måneder

Manglende framdrift og dårlig organisering

Grunnen til varsel om heving av kontrakten har hovedsakelig ikke bare vært manglende framdrift, men også problem med organisering, bemanning og kvalitet. Det har vært flere eksempler på at forsinket betaling til underleverandører har ført til svikt i framdrifta.

– De elektrokontraktene vi tidligere har hatt i Filefjell-prosjektet med Mesta, har gått knirkefritt. Det er derfor en lite trivelig situasjon vi har hatt med stadige utsettelser, sier Haugen. Aldesa har hatt stor utskifting av anleggsledelse og arbeidere i prosjektperioden, og det har heller ikke gjort det lettere for dem.

Aldesa hevder mye skyldes rutiner og kultur i den norske anleggsbransjen, som de har problemer med å tilpasse seg til. – Det er heller ikke lett å heve kontrakten. Det tar tid å utlyse arbeidet på nytt og kanskje mye av det som er gjort, må gjøres på nytt, sier Haugen. Prosjektlederen poengterer at samarbeidet med Aldesa er godt til tross for problemene som har oppstått.

Illustrasjon fra det planlagte fellesprosjektet E16 og Vossebanen Arna-Stanghelle.
Les også

Sjokktall: Strekning mellom Oslo og Bergen blir 10 milliarder dyrere

Lite overdekning i tunnel

Tunneldriften viste seg å by på problemer. Entreprenøren fikk elvestein inn i tunnelen der den går under Kongevegen i en fjellkløft. Løsmassene, som er byggherren sitt ansvar, førte til redusert framdrift, men ble ellers løst på en trygg og god måte.

Masser fra anlegget er blant annet brukt til å lage en parkerings- og informasjonsplass for de som skal gå Kongevegen som starter i Øye. Det er også laget et massedeponi rundt tre kilometer lengre øst der den nye vegen kommer inn på dagens E16.

Det var også spenning da tunnelen skulle drives under elva Rødøla, men her viste det seg å være bra fjell uten slepper, og dermed ingen vanninntrenging. På østsiden av tunnelen er det bygget en 150 meter portal som en miljøkulvert for å gjenskape terrenget.

Nye Veier mener fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 er klar for bygging.
Les også

Brukte flere milliarder på vei og bane-planlegging. Nå er organisasjonen bak lagt ned

Vinterkøene flyttet

På strekningen Øye–Eidsbu er overslaget en pris på 754 millioner kroner.

– Slik det ser ut nå, kommer vi ut på denne summen, sier prosjektlederen. Totalt kommer hele E16-Filefjell-prosjektet til å koste rundt 3,4 milliarder kroner. Det er faktisk ti prosent under overslaget på hele prosjektet. – Det er vi svært godt fornøyd med, sier han.

Allerede nå ser Vegvesenet at veien over Filefjell har fått bedre regularitet vinterstid som et resultat av arbeidet i prosjektet.

– Nå ser vi at det korker seg nedover i Valdres i stedet for mot fjellet, sier Haugen.

Byggeleder Haavard Vaaje (i midten til venstre) og assisterende byggeleder Richard Ramsland i Statens vegvesen har valgt entreprenøren som skal bygge miljøgate i Gran. Om et års tid kan ordfører i Gran Gunn Elisabeth Alm Thoresen, t.v. og stortingsrepresentant Rigmor Aaserud etter planen ta i bruk den nye miljøgata, som blir bygd med lave utslipp av klimagasser.
Les også

Lover rekordlave utslipp når ny miljøgate i Gran skal bygges

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.