Avdelingsdirektør Guro Ranes - som leder trafikksikkerhertsarbeidet i Statens vegvesen.  Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen
Avdelingsdirektør Guro Ranes - som leder trafikksikkerhertsarbeidet i Statens vegvesen. Foto: Knut Opeide, Statens vegvesen

-Har åpenhet om ulykkeanalyser

Statens vegvesen mener at de praktiserer åpenhet knyttet til sitt interne arbeid med ulykkesanalyser etter dødsulykker på norske veger.

Verdens Gang slo søndag opp at etaten hemmeligholder resultater fra ulykkesanalysearbeidet.

- Statens vegvesen har ikke noen formell granskningsoppgaver etter dødsfall i trafikken. Det tilligger politiet og Statens havarikommisjon for transport. Men for å lære mest mulig har vi de siste ni årene hatt interne ulykkesgranskere som har analysert dødsulykkene. For at vi som vegeier skal lære av ulykkene og kunne gjøre vårt for at slike ikke skjer igjen, sier avdelingsdirektør Guro Ranes - som leder trafikksikkerhertsarbeidet i Statens vegvesen.

 

Interne arbeidsdokumenter

- Vi har åpenhet i vårt ulykkesanalyse-arbeidet. Politi og påtalemyndighet får all den hjelp, bistand og informasjon som de trenger i sin etterforskning, mens alle aktører kan bruke oss som sakkyndige. Pårørende tar også fra tid til annen kontakt med oss. Vi gjør vårt beste for at de skal få den informasjonen de ønsker.

UAG-rapportene har siden oppstarten i 2005 vært interne arbeidsdokument. I tillegg til å inneholde personsensitive opplysninger, er dette gjort fordi rapportene og metodikken er spesifikk for Vegvesenets egen læring. Dette betyr blant annet at både analysemetode, hypotesejobbing eller selve rapporten ikke er egnet til bruk i retten eller i forbindelse med en straffesak med de kravene som ordinært stilles for bevisførsel.

 

Ulike roller



VG slår fast at Vegvesenet hemmeligholder UAG-rapportene.

- Jeg kjenner meg ikke igjen i bruken av begrepet "hemmelig" som VG bruker. Slik avisen bruker det kan det fort oppfattes som om etaten holder ting skjult for omverden. Ikke noe av det UAG-arbeidet som gjøres gjør holdes hemmelig. Det er riktig at rapportene har vært unntatt offentlighet, men det er noe annet enn hemmelighold, sier Ranes.

Hun mener at det er viktig å legge de ulike aktørers rolle til grunn. Politiet etterforsker trafikksaker for å finne fakta og bevis – og for å gjøre sine vurderinger knyttet til skyld etter straffeloven. Vegvesenet analyserer for innsikt og forståelse med mål om å finne læringspunkter blant annet etter utstrakt bruk av hypoteser.

- Dette er to helt ulike roller og to helt ulike utgangspunkt for våre analyser og vurderinger, sier Ranes.

Forsiden akkurat nå