NYHETER

Hans Rosten leder i Lesja

Hans Rosten fra Sel vil ha 14,689 millioner kroner for å anlegge gang/sykkelveg lang E 136 i Lesja kommune. Det gir en liten ledelse i kampen om kontrakten.

Gang/sykkelvegen kommer på høyre side av kjørebanen. Den blir ferdig i august neste år. (Foto: Google)
Gang/sykkelvegen kommer på høyre side av kjørebanen. Den blir ferdig i august neste år. (Foto: Google)
2. mai 2012 - 12:59

Nr. to er Bjorli Anlegg fra Lesja med et anbud på 15,155 mill. Deretter følger tre entreprenører fra Dovre kommune: Stian Brenden Maskinservice (15,557 mill.), Jora Maskin (16,453 mill.) og Snøhetta Anlegg (19,306 mill.). Høyest ligger Norwegian Rock Group fra Nord-Aurdal med 19,547 mill.

Strekningen som skal få parallell gang/sykkelveg er hele 7 km lang. Lett terreng er årsaken til de beskjedne anbudsummene. Sideterrenget langs E 136 er relativt flatt og vil ikke stille entreprenørene overfor de mest krevende oppgavene.

 

Gratis tomt

Lesja kommune ligger lengst nord i Oppland fylke. 59 km av E 136 går gjennom kommunen. Strekningen som skal få gang/sykkelveg nå, går mellom Rise bru og Lesjaverk.

Utbyggingen blir finansiert etter Lesja-modellen. Det er et samarbeid mellom staten, kommunen og berørte grunneiere. Normalt dekker staten alle utgifter i forbindelse med gang/sykkelveger langs europaveger, men i Lesja går man nye veger. Her tar stat og kommune hver sin halvpart av utgiftene, og grunneierne bidrar med gratis tomtegrunn.

 

Tør ikke gå

Bakgrunnen for dette samarbeidet er et ønske fra kommunen og andre berørte om å få fortgang i utbyggingen av gang/sykkelveg langs E 136. Hvis man skulle vente på ordinære bevilgninger, kunne man risikert å måtte vente lenge. E 136 er ikke spesielt ulykkesbelastet, men kommunen så ingen grunn til å slå seg til ro med det. Det var så få fotgjengere og syklister langs vegen at det kunne ikke bli så mange ulykker. Folk våget ikke bevege seg for egen kraft på E 136 mer enn høyst nødvendig.

Etter at Lesja-modellen ble lansert, har det blitt fortgang i utbyggingen av gang/sykkelvegen. Rise bru-Lesjaverk er den fjerde strekningen som finansieres etter denne modellen. Den skal være ferdig i august neste år. ViaNova har utført prosjekteringen.

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.