PROSJEKTER

Hæhre vinner enda et veiprosjekt; nå er det riksvei 4 Roa-Gran

Hæhre var ikke billigst, men best.

Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen på riksvei 4, ved rundkjøringa på Hadeland.
Prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen på riksvei 4, ved rundkjøringa på Hadeland. Foto: Statens vegvesen
12. aug. 2021 - 14:32

Flere gode løsninger for ny riksvei 4 er årsaken til at Statens vegvesen valgte Hæhre til å bygge ny motorvei fra Roa til Gran. Entreprenøren hadde ikke det laveste tilbudet.

– Konkurransen var jevn og god. Skanska og Peab ga Hæhre konkurranse til døra, sier prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, prosjekt Vestoppland, i en pressemelding.

I februar meldte Vegvesenet at det var de tre konsernene som var med i konkurransen. Prosjektet ble lyst ut i desember i fjor.

Ifølge Vegvesenet skilte det 77 millioner kroner mellom det beste og det dårligste tilbudet på å bygge ny vei mellom Roa og Gran. Tilbudet til Hæhre er etter fratrekk for gode løsninger på 704 millioner kroner. Hele prosjektet riksvei 4 Roa-Lygna har en total ramme på 2,1 milliarder kroner.

Portalen til den 6,5 kilometer lange tunnelen som skal rustes opp.
Les også

Viktig riksveitunnel stenger – setter inn ferger

Trafikkavvikling, bru og myr

De største utfordringene ligger i løsningsvalg for Holmen bru, kryssing av myrområder, trafikkavvikling og kvalitet for ferdig anlegg i driftsfasen. Trafikken på riksvei 4 vil delvis gå gjennom anleggsområdet. Det er også utfordrende masser i grunnen. Målet er å bygge vegen på to år.

– Her leverte Hæhre gode løsninger. Hæhre har også levert inn gode klimaløsninger, sier Johansen i meldingen.

Den 4,1 kilometer lange strekningen skal avløse dagens riksvei 4, som har 60-sone og flere trafikkulykker.

Det skal bygges tunnel og landfall for strømkabelen som skal gå fra Hyggevatn til Melkøya.
Les også

Equinor-kontrakt gir 200 nye arbeidsplasser i nord

Byggestart høsten 2021

Den nye firefelts motorveien blir en forlengelse av den nye motorveien forbi Gran sentrum, og med samme standard og hastighet.

– Entreprenøren starter anleggsarbeidet rundt 1. september. Planen er veiåpning før jul 2023, sier prosjektlederen.

I september 2022 gikk et ras over E39 ved Hennset og traff et hus i Valsøyfjorden i Heim kommune i Trøndelag.
Les også

Avdekket for dårlig håndtering av skredrisiko. Vegvesenet og Nye Veier skal under lupen

Flere kontrakter på gang

Hele prosjektet inneholder også to andre kontrakter:

  • Sandvold-Amundrud er 3,8 kilometer trefeltsvei med midtdeler, som Vegvesenet er i gang med kontrahering på.
  • Allmenningsdelet-Lygnebakken, fem kilometer med tofeltsvei med breddeutviding og nytt toplanskryss. Den blir lyst ut i høst.

Arbeidet med miljøgata i Gran er satt på vent for å få kontroll på kostnadene.

Tverrå bru på riksvei 9 er ikke store konstruksjonen. Nå skal den rives, og ny og bedre bru kommer i stedet.
Les også

Seks kilometer av riksvei 9 skal bygges ut med ny bru

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.