E16 KVAMSKLEIVA

Hæhre starter med E16 Kvamskleiva 9. november

Hæhre Entreprenør starter anleggsmaskinene på E16 Kvamskleiva mandag 9. november. Onsdag ettermiddag ble kontrakten underskrevet.

Bak fv. prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland, prosjektdirektør Ingunn Foss i  Statens vegvesen, Utbygging sørøst og Christian Nørgaard Madsen, visekonsersjef i Hære & Isachsen Gruppen var til stede under kontraktsigneringen av E16 Kvamskleiva sammen med utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen (foran tv.) og daglig leder Gudmund Roen i Hæhre Entreprenør.
Bak fv. prosjektleder Odd Johansen i Statens vegvesen, Prosjekt Vestoppland, prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen, Utbygging sørøst og Christian Nørgaard Madsen, visekonsersjef i Hære & Isachsen Gruppen var til stede under kontraktsigneringen av E16 Kvamskleiva sammen med utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik i Statens vegvesen (foran tv.) og daglig leder Gudmund Roen i Hæhre Entreprenør. Foto: Statens vegvesen
29. okt. 2020 - 10:48

Med en tilbudssum på 509,8 millioner og 84 millioner i fratrekk for flere gode prosjektløsninger, gikk entreprenøren seirende ut av konkurransen om å bygge den 5,4 kilometer lange strekningen.1,8 kilometer av strekningen går i tunnel, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Onsdag skrev Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, og daglig leder Gudmund Roen i Hæhre under kontrakten. Det skjedde på riggen til E18 Vestkorridoren på Lysaker i Bærum.

Liv Nordbye er tidligere sjefsingeniør i Vegdirektoratet.
Les også

MENING: - Ikke mer vei for pengene, nei

– Solid entreprenør

– Vi ser fram til å samarbeide tett og godt med Hæhre i Valdres. De er en solid entreprenør, som har lagt fram svært gode planer for hvordan de skal gjennomføre utbyggingen gjennom Kvamskleiva, sier Kjell Inge Davik.

Gudmund Roen er godt fornøyd med at Vegvesenet valgte Hæhre.

– Ny veg gjennom Kvamskleiva er viktig for sikkerheten og framkommeligheten til trafikken på E16 mellom øst og vest. I tillegg er det lokal veg for skolebarn og andre trafikanter i Vang. Nå skal mine folk gjøre jobben sammen med Vegvesenet slik at vi får åpnet som planlagt tidlig i 2023, sier Roen.

Fellesprosjektet Arna-Stanghelle består av lange tunneler der ny E16 utgjør cirka 29 kilometer og jernbanen er på cirka 28 kilometer
Les også

Sjokktall: Strekning mellom Oslo og Bergen blir 10 milliarder dyrere

Samhandling

Før byggestart skal de involverte i E16 prosjektet i Vegvesenet og Hæhre bli bedre kjent gjennom samhandling.

– Det skal vi gjøre i trygge koronaformer, sier Odd Johansen i Statens vegvesen, prosjektleder for riksvei 4/E16.

HAV Group har designet fergene til Fjord1 og skal levere elektriske og autonome system og funksjoner. Fergene skal inn på E39 Lavik-Oppedal i september 2026. Fergene tar 120 PBE og 399 passasjerer. De bygges ved Tersan i Tyrkia.
Les også

Fjord1: : Velger Tyrkia som byggested for selvkjørende ferger

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.