Hæhre Entreprenør har fått jobben med å bygge syv kilometer firefelts E39 forbi mandal, og seks kilometer tilførselsvei inn mot Mandal by.
Hæhre Entreprenør har fått jobben med å bygge syv kilometer firefelts E39 forbi mandal, og seks kilometer tilførselsvei inn mot Mandal by.

E39 Vest-Agder

Hæhre skal bygge firefelts E39 for Nye Veier

Første kontrakt der entreprenør også skal være med på å lage reguleringsplanen

Onsdag signerte Hæhre og Nye Veier fastpriskontrakten som er den første kontrakten der entreprenøren som skal bygge veien, også er med på å lage reguleringsplanen for prosjektet.

Kontrakten er på 1,75 milliarder kroner før mva, og innebærer bygging av syv kilometer firefelts E39 forbi Mandal, fra Døle bru til Mandalskrysset ved Lindland, og seks kilometer av tilførselsveien mot Mandal by.

I en pressemelding skriver Nye Veier at reguleringsarbeidet startet for et drøyt år siden, i september 2018, og at man nå er klar til å sette igang byggearbeidene på veien.

–  Gode løsninger kommer tidlig

Målet er at den nye E39-strekningen skal åpnes for trafikk rundt årsskiftet 2021, slik at bilistene slipper å kjøre vintersesongen 2022 på den gamle europaveitraseen. Hele prosjektet er planlagt ferdigstilt høsten 2022, samtidig med naboprosjektet, strekningen Kristiansand vest-Mandal øst.

At Hæhre har vært involvert i reguleringsplanleggingen er et ledd i Nye Veiers arbeid med å optimalisere veiprosjekter.

– De gode løsningene som er kostnadsbesparende og nytteøkende, kommer tidlig i prosessen, sier Nye Veiers administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i pressemeldingen.

Hun mener det gir merverdi for samfunnet, blant annet i form av kortere tid mellom planprosess og byggefase, og utstrakt dialog mellom entreprenøren, kommune og befolkning.

Også daglig leder Gudmund Roen i Hæhre Entreprenør er fornøyd med måten de har vært involvert i planleggingen av prosjektet på.

– Den nye kontraktsmodellen med tidlig involvering av entreprenør er et langt skritt i riktig retning for å sikre god samhandling mellom byggherre og entreprenør. Integrert samhandling gjør at alle parter bedre kan forstå og håndtere de vesentligste risikoelementene i kontrakten, noe som legger til rette for bedre forutsigbarhet og fremdrift i prosjektet, sier han.

Videoen under viser traseen som skal bygges.

Viltovergang kunne forsinket prosjektet

Detaljreguleringsplanen for den nye E39-strekningen ble vedtatt av Mandal kommune 5. september i år. 

En politisk beslutning om endring fra viltundergang ved Flegemyra til viltovergang nærmere krysset på Døle bru medførte behov for omprosjektering og økte kostnader for prosjektet.

Dette har påvirket fremdriften med å signere endelig fastprisavtale med utbygger Hæhre Entreprenør, og det var en periode en risiko for at forsert veiåpning på seks måneder kunne glippe som følge av endringen. Nå ligger det altså likevel an til veiåpning om et drøyt år.

Forsiden akkurat nå