Ordføreren i Stord, Liv Kari Eskeland, markerer avslutningen av bompengeinnkrevingen 30. april  (Foto: Per Egil Larsen) (Bilde: Per Egil Larsen)
Bildet viser bomstasjonen og området rundt mens innkrevingen pågikk. De svarte linjene viser hvordan rampene vil gå etter ombyggingen. (Ill.: Statens vegvesen)

Gratis på E39 i Sunnhordland

Etter 12 år med bompenger er det gratis å kjøre gjennom Trekantsambandet i Sunnhordland på E39. Nå skal veganlegget rundt bomstasjonen bygges om. Bare to entreprenører er interessert i den jobben.

Trekantsambandet ble åpnet i to etapper. Bømlafjordtunnelen og Stordabrua ga Stord fastlandsforbindelse 28. desember 2000. Bømlo fikk fastlandsforbindelse via Bømlabrua 30. april året etter. Dette er en spesiell dato i Trekantsambandets historie. Innkrevingen av bompenger begynte på denne dagen. Samme dag 12 år senere ble innkrevingen innstilt, samtidig som det var anbudsåpning for riving av bomstasjonen og ombygging av veganlegget rundt det.

De to som meldte sin interesse for oppdraget var Risa, som vil ha 14,924 millioner kroner for jobben, og Vassbakk & Stol, som vil ha 18,699 mill. Til tross for den lave oppslutningen ligger prisene lavere enn byggherrekalkylen.

 

Alle måtte gjennom

Bomstasjonen står på øya Føyno i Stord kommune like ved nordre innslag til Bømlafjordtunnelen. Her tar fylkesveg 542 av fra E 39. Krysset er utformet slik at alle måtte betale uansett hvilken retning man kjørte. Nå skal nye ramper etableres, gamle skal fjernes og bommer, boder, kameraer og elektronisk utstyr skal demonteres. Noen lysmaster skal også demonteres, men de blir satt opp igjen andre steder på kryssområdet. Det skal også etableres et venterom for busspassasjerer.

Autopass ble tatt i bruk på bomstasjonen på Føyno fra første dag. Den gangen var det så nytt at bomselskapet valgte å ha manuell innkreving i tillegg. Dette hadde sammenheng med at man mente det ville være vanskelig å få inn penger fra utenlandske kjøretøyer hvis man bare hadde Autopass. Den manuelle innkrevingen pågikk så lenge bomstasjonen var i bruk.

 

21 millioner biler

Siden starten i 2001 har bomstasjonen blitt passert 21 millioner ganger. Trafikantene har lagt igjen nesten 1,6 milliarder kroner. Innkrevingen har pågått uavbrutt. Bare på julaften har det vært ubemannet i noen timer.

Da innkrevingen begynte, tydet beregningene på at nedbetalingen skulle ta 15 år. Lavere renter og høyere trafikk er årsaken til at det bare tok 12 år. I perioden 2002-2012 økte trafikken med over 56 prosent. Før bomstasjonen ble nedlagt, passerte det godt og vel  5 000 kjøretøyer i døgnet.

I følge Vegvesenets beregninger blir det nå en økning på 30-40 prosent. Men det blir ikke gratis for alle. De som kjører mellom E39 og fylkesveg 542 betaler bompenger på en automatisk bomstasjon. Pengene som blir krevd inn her, går til finansiering av Bømlopakken som består av 18 delprosjekter i Bømlo kommune. Prisen for pakken er beregnet til ca. en milliard 2009-kroner. 64 % av beløpet skal finansieres med bompenger. Innkrevingen begynte 2. mai.

 

400 000 i overskudd

For Trekantsambandet var bompengeandelen 57 prosent. Bomselskapet SBT (Sunnhordland Bru- og Tunnelselskap AS) har forvaltet betydelige summer.

- Lånene har blitt refinansiert flere ganger. Det siste tok vi opp var på 253,5 millioner kroner. Det var et avdragsfritt lån over tre år med forfall i mars i år, sier styreleder i SBT, siviløkonom Pål Kårbø.

- De to siste årene har vi plassert pengene som ble innkrevd i norske sparebanker i stedet for å betale avdrag. Der fikk vi høyere rente enn den vi betalte for lånet. Dette ga et overskudd på 400 000 kroner bare i 2012.

- Hva har dere gjort med pengene som er krevd inn etter at lånet forfalt?

- De har gått til å betale tilbake forskudd som bilistene har betalt for brikkene og til opprydding etter bomstasjonen, sier Pål Kårbø.

 

Forsiden akkurat nå