Tømmerbilen falt mellom sju og åtte meter rett ned, da brua knakk på midten. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpix.
Tømmerbilen falt mellom sju og åtte meter rett ned, da brua knakk på midten. Foto: Bård Bårdløkken / NTB scanpix. (Bilde: )

Gransking av brukollaps på Sjoa i gang

Årsaken til at ei limtrebru over nye E6 på Sjoa i Gudbrandsdalen kollapset onsdag ettermiddag, kan være kjent om få dager. Granskingen startet torsdag.

– Torsdag gikk med til å vise fram stedet til diverse eksperter og fagmiljøer, for å prøve å komme til bunns i hvordan dette kunne skje. Vi har foreløpig ikke mottatt noe skriftlig fra dem, men vi forventer at det vil komme svar snart, sier prosjektleder for E6-utbyggingen, Øyvind Moshagen, til NTB.

Han sier svaret kan komme i løpet av én til tre dager. Det er både eksperter fra rådgiverfirmaer og interne folk fra Statens vegvesen som skal undersøke den sammenraste brua.

– Men jeg tør ikke å love nøyaktig hvor lang tid dette vil ta, sier Moshagen.

Brua kollapset da en tømmerbil med last som veide rundt 31 tonn, kjørte over den i 14.30-tiden onsdag ettermiddag.

Tømmerbilen falt mellom sju og åtte meter rett ned, da brua knakk på midten.

 

Sjåfør på bedringens vei

Sjåfør Arild Magne Båtberget (62) ble brakt til sykehus på Lillehammer, og pådro seg lettere bruddskader.

– Jeg skjønner ikke at det skal gå an å få det til. Det er helt uhørt, sier Båtberget i et intervju med VG om brukollapsen.

Etter en natt på sykehuset fikk Båtberget torsdag reise hjem. De verste smertene har heldigvis gitt seg.

– Det går helt greit med meg. Jeg har kjempevondt i ryggen, men det regner jeg med går over, sier han.

 

Ni bruer har samme konstruksjon

Til sammen ni bruer i Norge har lik konstruksjon som limtrebrua som kollapset.

Den kollapsede brua går over den kommende E6 som en ettfelts lokalvegbru, og er en del av det nye E6-prosjektet mellom Ringebu og Otta.

Det er til sammen seks limtrebruer på den nye E6-strekningen, som ble bygget i perioden desember 2014 til september 2015, opplyser Statens vegvesen.

– Statens vegvesen har ansvaret for 55 vegbruer i tre som per i dag er åpen for allmenn ferdsel. Ni av disse er fagverksbruer i limtre av tilsvarende type som Perkolo bru. Denne brua har en litt spesiell konstruksjonsløsning. Men det har ikke vært bæreevnemessige problemer med slike bruer før, sier Børre Stensvold, leder av bruseksjonen i Vegdirektoratet.

 

Entreprenørfirma

Det var entreprenørfirmaet Reinertsen AS som hadde ansvaret for prosjekteringen av brua. Dette er det samme selskapet som i 2014 vedtok en bot på 5 millioner kroner for brukollapsen som kostet to menneskeliv utenfor Trondheim året før, skrev VGonsdag.

Styreleder Erik Reinertsen sier til NRK at de startet granskningsarbeidet i går kveld.

– Saken i Trondheim hadde ingenting med prosjekteringen av broen å gjøre. Den handlet om understøttelsen av brua før den ble støpt, sier Reinertsen til kanalen.

Trekonstruksjonen på Sjoa ble montert i september i fjor. Den er en av totalt fem trebroer Moelven Limtre har levert til den nye motorveien. Den er 45 meter lang, 5 meter bred og skulle etter intensjonen bare fungere som en atkomst til dyrket mark og skog når anleggsperioden er over. (©NTB)

Forsiden akkurat nå