Asfaltproduksjonen pr. 3. kvartal ligger så vidt over fjorårstallene, men godt bak 2019.
Asfaltproduksjonen pr. 3. kvartal ligger så vidt over fjorårstallene, men godt bak 2019. (Jarle Skoglund)

Asfalt:

Godt vær i sommer og høst ga gode produksjonstall for asfaltentreprenørene

Ved utgangen av september hadde produsentene av asfalt hentet inn det de lå bak i første halvår. Godt vær i sommer og tidlig høst, er noe av forklaringen.

Produksjonstallene fra EBA for 3. kvartal viser at produsentene økte produksjonen i tredje kvartal såpass at de nå har passert fjorårstallene for samme periode.

Akkumulert asfaltproduksjon lå ved utgangen av september på 5 227 millioner tonn, mot 5 181 på samme tidspunkt i fjor.

Les også

Nedgang på nyanlegg og i kommuner

Arne Aakre, som er avdelingsleder for vei og jernbane i EBA og som står for utarbeidelsen av statistikken, forteller følgende om bakgrunnen for tallene:

Arne Aakre er avdelingsleder for Vei og Jernbane i EBA Foto: Jarle Skoglund

– Både Statens vegvesen og Nye Veier har lagt vesentlig mindre asfalt på nyanlegg i år enn året før. Samtidig viser tallene at særlig Statens vegvesen hadde en god økning i vedlikeholdsasfaltering, hvor også fylkeskommune ved utgangen av september hadde lagt mer asfalt i år enn i 2020. Kommunene har imidlertid hatt nedgang i sine asfaltkjøp.

Også kategorien andre, som omfatter bestillere som Avinor, privatmarkedet, industri,  og bedriftskunder hadde en økning. Denne gruppen utgjør for øvrig over 40 prosent av totalmarkedet, forteller Aakre.

Han mener at godt vær i hele tredje kvartal er en medvirkende årsak til at entreprenørene har stått på og fått ut sine bestillinger mens forholdene var gode. Han er mer usikker på hvordan 4. kvartal vil se ut, siden store deler av landet har hatt vesentlig dårligere vær i lange perioder.

  Foto: Jarle Skoglund

For dårlige LTA-tall

Lavtemperaturasfalt (LTA), som er asfaltbransjens viktigste grep for å redusere både energiforbruk og CO2-utslipp, har hatt en liten tilbakegang, stikk i strid med ambisjonen om at LTA innen 2030 skal være med vanligste asfalttypen her til lands.

– Ja, det er skikkelig skuffende at byggherrene ikke ut fra et miljøperspektiv bestiller mer av LTA enn det som gjøres nå. Både Statens vegvesen og fylkene kjøper i dag om lag 50 prosent LTA i vedlikeholdsprosjekter, mens kommunene kjøper 39 prosent LTA i sine prosjekter. Disse tallene må opp, om bransjen skal klare å oppfylle klimakravene som er satt, sier Arne Aakre.

Les også

Forsiden akkurat nå