Gjennomslaget i Slørdalstunnelen - nå nærmer Laksevegen seg slutten

Fredag kunne byggherre og entreprenør feire gjennomslag i den 2650 m lange Slørdalstunnelen på fv. 714 i Trøndelag, også kalt Laksevegen.

Slørdalstunnelen er en del av Årstfjordkryssinga, som er det største prosjektet på Lakseveien. Det er et arbeidsfelleskap mellom Metrostav og Bertelsen & Garpestad som er hovedentreprenør på prosjektet.
Slørdalstunnelen er en del av Årstfjordkryssinga, som er det største prosjektet på Lakseveien. Det er et arbeidsfelleskap mellom Metrostav og Bertelsen & Garpestad som er hovedentreprenør på prosjektet. Foto: Hlynur Gudmundsson, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
29. apr. 2019 - 09:05

Den 2650 meter lange Slørdalstunnelen er den siste av totalt 8 tunneler som bygges i prosjekt FV 714 Laksevegen. Slørdalstunnelen ble påbegynt i begynnelsen av juli 2018 med boring fra Mjønessiden.

Oddveig Kipperberg (seksjonsleder vei avd. for samferdsel Trøndelag Fylkeskommune) fikk æren av å¨fyre av siste salva i Slørdalstunnelen. <i>Foto:  Hlynur Gudmundsson, Statens vegvesen</i>
Oddveig Kipperberg (seksjonsleder vei avd. for samferdsel Trøndelag Fylkeskommune) fikk æren av å¨fyre av siste salva i Slørdalstunnelen. Foto:  Hlynur Gudmundsson, Statens vegvesen

Denne tunnelen er en del av delprosjektet Åstfjordkryssinga på fv. 714 og vil sammen med Mjønestunnelen og Åstfjordbrua bli det kanskje mest merkbare innkortingsstykket langs hele den nye vegtraseen for oss som ferdes her.  Det er arbeidsfellesskapet Metrostav NUF / Bertelsen & Garpestad AS som er entreprenør, et oppdrag de fikk med en anbudssum på 812 millioner kroner.

 Tilsammen åtte tunneler

Utbygginga av Laksevegen består av 8 nye tunneler. Fem tunneler er ferdig og åpnet for trafikk (Brattstiåstunnelen, 215 m lang; Fenestunnelen, 1070 m lang; Valslagtunnelen, 2601 m lang, Fossantunnelen, 744 m lang; Snilldalstunnelen, 490 m lang og Ålitunnelen, 100 m lang).

Gjennomslaget i den 770 meter lange Mjønestunnelen skjedde i september 2018 og etterarbeidet med tunnelen pågår fortsatt her med ferdigstillelse av bl.a. vann- og frostsikring, portaler og vegoppbygging.

 Nå gjenstår Åstfjordbrua

 
 

Olav Duesten i Statens Vegvesen forteller i en melding fra Statens vegvesen at arbeidet har gått helt etter planen, og det uten uhell.  Han og anleggsfolka kunne fredag kveld feire gjennomslaget på Krokstadøra.  Duesten forteller at arbeidet har gått veldig bra og retter skryt mot entreprenørene for gjennomføringen av prosjektet, både når det gjelder framdrift, sikkerhet og utførelse.

Alle brupilarer for Åstfjordbrua er ferdig støpt og siste forberedelser for løfting av stålkassen på brua pågår.  Etter planen skal første stålseksjon løftes på plass 11. mai.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.