Den 2650 meter lange Slørdalstunnelen er den siste av totalt 8 tunneler som bygges i prosjekt FV 714 Laksevegen. Slørdalstunnelen ble påbegynt i begynnelsen av juli 2018 med boring fra Mjønessiden.

Denne tunnelen er en del av delprosjektet Åstfjordkryssinga på fv. 714 og vil sammen med Mjønestunnelen og Åstfjordbrua bli det kanskje mest merkbare innkortingsstykket langs hele den nye vegtraseen for oss som ferdes her. Det er arbeidsfellesskapet Metrostav NUF / Bertelsen & Garpestad AS som er entreprenør, et oppdrag de fikk med en anbudssum på 812 millioner kroner.
Tilsammen åtte tunneler
Utbygginga av Laksevegen består av 8 nye tunneler. Fem tunneler er ferdig og åpnet for trafikk (Brattstiåstunnelen, 215 m lang; Fenestunnelen, 1070 m lang; Valslagtunnelen, 2601 m lang, Fossantunnelen, 744 m lang; Snilldalstunnelen, 490 m lang og Ålitunnelen, 100 m lang).
Gjennomslaget i den 770 meter lange Mjønestunnelen skjedde i september 2018 og etterarbeidet med tunnelen pågår fortsatt her med ferdigstillelse av bl.a. vann- og frostsikring, portaler og vegoppbygging.
Nå gjenstår Åstfjordbrua

Olav Duesten i Statens Vegvesen forteller i en melding fra Statens vegvesen at arbeidet har gått helt etter planen, og det uten uhell. Han og anleggsfolka kunne fredag kveld feire gjennomslaget på Krokstadøra. Duesten forteller at arbeidet har gått veldig bra og retter skryt mot entreprenørene for gjennomføringen av prosjektet, både når det gjelder framdrift, sikkerhet og utførelse.
Alle brupilarer for Åstfjordbrua er ferdig støpt og siste forberedelser for løfting av stålkassen på brua pågår. Etter planen skal første stålseksjon løftes på plass 11. mai.