Det var tradisjonell gjennomslagsfest med kake, kaffe, og en liten konjakk, etter at rengjøringshjelpa Siv Fallmyr Jensen hadde fyrt av siste salva. Tilstede var representanter fra Troms fylkeskommune, Statens vegvesen og andre sentrale personer som feiret sammen med anleggsarbeiderne fra LNS.
LNS har vært hovedentreprenør på tunnelen, vegene og sjøfyllingene over Sandsøysundet. Det er LNS Saga som har bygget fyllingene over Sandsøysundet, mens sveitsiske Implenia med underentreprenør ONOS skal bygge bruene.
Anleggskontoret til LNS ligger på Grytøya, samt kontorer og boligrigg, verksted med vedlikehold og reparasjon. I tillegg er der et eget bygg som huser sprengstoffet.
Det er mye som gjenstår før tunnelen er ferdig, men om en ukes tid kan anleggsarbeiderne kjøre gjennom med maskinene de trenger på andre siden. Dermed går man inn i en ny fase av prosjektet før det er ferdigstilt høsten 2018
Fakta om Bjarkøyforbindelsene
Prosjektets hovedmålsetting er å knytte øyene Bjarkøy, Sandsøy og Grytøy sammen, og dermed tettere til regionsenteret Harstad. I 2013 ble Bjarkøy kommune slått sammen med Harstad kommune, og forbindelsen skal blant annet bidra til å lette driften av den nye Harstad kommune
Prosjektet skal være ferdig høsten 2018
Består av:
- Undersjøisk tunnel mellom Grytøy–Bjarkøy (3250 m).
- Sjøfylling/bru mellom Grytøy–Sandsøy (900 meter sjøfylling, 300 meter hovedbru, samt tre lavbruer på 44, 66 og 66 meter).
- Ny veg på Grytøy (2000 m).
- Ny veg på Sandsøy (400 m).
- Ny veg på Bjarkøy (200 m).
- 8