PROSJEKTERING

Går sammen om å etablere et felles språk innen BIM

En såkalt Modell Modenhets Indeks (MMI) for samferdselsprosjekter skal beskrive modningsgraden av objektene i BIM-modeller.

Julie Brodtkorb, administrerende direktør i MEF, Ari Soilammi, fungerende administrerende direktør i RIF og Kari Sandberg, administrerende direktør i EBA.
Julie Brodtkorb, administrerende direktør i MEF, Ari Soilammi, fungerende administrerende direktør i RIF og Kari Sandberg, administrerende direktør i EBA.
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
26. mai 2020 - 08:36

Det er Maskinentreprenørenes Forbund (MEF), Rådgivende Ingeniørers Forening (RIF) og Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) som har gått sammen om å utarbeide modellen. Den er først og fremst en metode for kommunikasjon i gjennomføring av
prosjekteringen som etablerer god samhandling mellom partene i et prosjekt.

Manualen etablerer et felles språk og gir de ulike aktørene muligheten til å kommunisere modenheten i modellen, fagvis og kontinuerlig gjennom prosjekteringsfasen. En felles forståelse av partenes leveranser øker samhandlingen i prosjektet og sikrer at partene jobber sammen mot et felles mål.

– Etter hvert som BIM blir normalen og setter nye krav til prosjektering og samhandling i bygg- og anleggsprosjekter er det nødvendig å standardisere prosesser og tydeliggjøre forventninger til modelleringen, sier en samstemt ledelse i RIF, MEF og EBA.

Stolpediagrammet viser at bergen har vært rammet av to tusenårsflommer og to tohundreåsflommer i løpet av de siste 30 årene
Les også

Slik skal Bergen beskyttes mot klimaendringer og stormflo

Har delt gode og dårlige erfaringer

MMI-manualen for samferdsel er en videreføring av den tidligere publiserte MMI-publikasjonen for bygg fra EBA, RIF og Arkitektbedriftene. Manualen er skrevet som en veiledning for hvordan man kan jobbe med MMI i samferdselsprosjekter.

– Manualen baserer seg i stor grad på partenes praktiske erfaringer med bruk av MMI og BIM i prosjekter. Arbeidsgruppa som har utarbeidet veilederen har delt gode og dårlige erfaringer gjennom en møteserie i store deler av 2019. I tillegg har de rådført seg med bransjen for å finne og beskrive best praksis for bruk av MMI i anleggsprosjekter, og som arbeidsgruppa håper anleggsbransjen vil ønske å ta i bruk, sier utgiverne.

Modellen angir et rammeverk for bruk av MMI i samferdselsprosjekter. Hvert prosjekt må tilpasse bruk av MMI til sitt behov for å sikre en verdiskapende anvendelse.

Fv. Thor Gunnar Hansen (Hæhre), Magnus Norgren (Sweco), Nina Rognlien (Sweco), Andreas Haugnotn (Vianova), Katrin Johannesdottir (Skanska), Steinar G. Rasmussen (Hæhre), Jon-Anders Nygård (Kjosås Maskin), Øystein Lystad (Asplan Viak), Sigurdur Jens Sigurdsson (Multiconsult) har bidratt til arbeidet om å utarbeide en Modell Modenhets Indeks (MMI) for samferdselsprosjekter.
Fv. Thor Gunnar Hansen (Hæhre), Magnus Norgren (Sweco), Nina Rognlien (Sweco), Andreas Haugnotn (Vianova), Katrin Johannesdottir (Skanska), Steinar G. Rasmussen (Hæhre), Jon-Anders Nygård (Kjosås Maskin), Øystein Lystad (Asplan Viak), Sigurdur Jens Sigurdsson (Multiconsult) har bidratt til arbeidet om å utarbeide en Modell Modenhets Indeks (MMI) for samferdselsprosjekter.

Viser bruk av MMI i praksis

I kapittel 7 i manualen henvises det til ett vedlegg i Excel som viser fagvis hvordan man kan bruke MMI i praksis. Dokumentet viser hvordan MMI defineres fagvis i starten av et prosjekt, og er inndelt i fire faser tar for seg hva som må finne sted:

  • Grunnlag og forutsetninger
  • Fagmodell og beskrivelse
  • Avhengighet andre fagmodeller
  • Leveranse og bruksområde

– Vedlegget viser ikke bare behovet internt mellom fagene i prosjekteringen, men også nødvendig grunnlag og koordinering eksternt. Vår klare anbefaling er at fagvise MMI må gjøres prosjektspesifikt og forankres godt, sier arbeidsgruppa.

Ambisjonen videre blir å slå sammen MMI for bygg og MMI for samferdsel til én felles veileder. Dette er spesielt viktig for prosjekter som har både bygg og vei-/baneanlegg i samme kontrakt.

Borerigg i tunnel
Les også

Én million kilo sprengstoff gikk med for å lage hull til ny E6-tunnel

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.