FOSENVEIENE

Gamleveien hadde 14 % stigning: Ny fylkesvei 717 åpnet i dag

De mest krevende delene av fylkesvei 717 fra Sund til Bradden i Trøndelag er ferdig.

Avgrensningen av rasgropa til Rissaraset er like nedenfor gårdene øverst til venstre. Bildet er tatt for en drøy måned siden, så det siste kompletteringsarbeidet er ikke kommet med.
Avgrensningen av rasgropa til Rissaraset er like nedenfor gårdene øverst til venstre. Bildet er tatt for en drøy måned siden, så det siste kompletteringsarbeidet er ikke kommet med. Foto: Berg Oppmåling
21. des. 2022 - 05:58

Stedet er Indre Fosen kommune på Fosenhalvøya.

Klokken 11 onsdag 21. desember åpnet 4,5 kilometer av den nye fylkesveien mellom Sund og Bradden. Strekningen som åpnes går fra Sund til toppen av Skaret. 3,5 kilometer av denne veien er lagt i ny trasé.

– Entreprenør Johs J. Syltern som har lagt ned en betydelig innsats for å få åpnet strekningen før jul, sier byggeleder Håvard Ellingsen i Trøndelag fylke til Veier24.

Kartet viser hvilke veistrekninger som åpnes, og hvilke som stenges som en konsekvensen av nyåpningen. <i>Illustrasjon:  Trøndelag fylkeskommune</i>
Kartet viser hvilke veistrekninger som åpnes, og hvilke som stenges som en konsekvensen av nyåpningen. Illustrasjon:  Trøndelag fylkeskommune

– Gamleveien hadde en svært bratt bakke med opptil 14 prosent stigning. Den gikk også gjennom en trang allé, som var en krevende strekning blant annet for myke trafikanter. Veien vi åpner nå løser de problemene, sier Ellingsen.

Nyveien har maksimal stigning på seks prosent, og da er trafikken spart for en halv vinter med bratt bakke og trang allé. 

Kvikkleireområde

Noen deler av prosjektet gjenstår, og blir ferdig til året. Sluttfristen er i november, men entreprenøren regner med å være ferdig i løpet av sommeren.

Men veien gjennom de mest krevende områdene med fjellskjæringer og sensitive masser er ferdig. Nyveien går like ved stedet for det kjente kvikkleireskredet Rissaraset i 1978, som var Norges største leirskred på 1900-tallet.

– Her har vi brukt lettfyllinger og motfyllinger samt vertikaldrenering hvor 806 membraner på 26 meters lengde er presset ned i leira, sier Sylterns prosjektleder Vebjørn Karlsaune til Veier24.

– Hele anleggsprosessen har gått ganske så smertefritt og effektivt, i tett samarbeid med byggherrens geoteknikere, sier han.

Både byggherre og entreprenør framhever at det har vært godt samarbeid i stort og komplekst prosjekt med krevende grunnforhold.

Tre firmaer ga tilbud på denne jobben da prosjektet ble lyst ut i april 2021. Johs J. Syltern ble tildelt oppdraget med en pris på rundt 200 millioner kroner.

Strekningen Sund-Bradden på totalt 6,5 kilometer vei er siste prosjekt i Fosenveiene.

Fortescues illustrasjon av det planlagte hydrogen/ammoniakk-anlegget i Bremanger.
Les også

Hydrogen-selskap fikk Freyr-strømmen: Får nei til tomtekjøp

 

 

 

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.