PE-skummet i Trøe-Bråhei tunnel har gjort jobben sin og vel så det. Nå blir det demontert og erstattet med nytt, brannsikret PE-skum. (Foto: Google)
PE-skummet i Trøe-Bråhei tunnel har gjort jobben sin og vel så det. Nå blir det demontert og erstattet med nytt, brannsikret PE-skum. (Foto: Google)

Gamle E 18-tunneler oppgraderes

Oppgradering av tre tunneler i Aust-Agder ga ikke entreprenørene mye tenning. Bare to av dem har gitt anbud. Klart lavest ligger Veidekke med 15,368 millioner kroner.

Konkurrenten er trolig sjanseløs på denne jobben. Det er BMO Tunnelsikring fra Kongsberg, som har gitt et anbud på 22,632 millioner.

Tunnelene ble åpnet i 1960. De var en del av E 18 fram til august 2009 da fire-feltsvegen mellom Grimstad og Kristiansand ble tatt i bruk. Vegen som går gjennom dem nå heter fylkesveg 420.

53 års trafikk har satt sine spor, og behovet for oppgradering er stort. Alt PE-skum skal fjernes og erstattet med nytt, som bli brannsikret med sprøytebetong. Portalene skal rehabiliteres, og det blir ny drenering over og utenfor dem. Det skal gjennomføres rensk i tunneler og forskjæringer, og fjellet skal sikres med sprøytebetong der det er behov for det.

De tre tunnelene er Bjorvika tunnel (145 meter), Østre Vallesverd tunnel (215 meter) og Trøe-Bråhei tunnel (365 meter). Alle ligger i Lillesand kommune. Oppgraderingen skal være fullført i oktober. Statens vegvesen har utført prosjekteringen selv.

Forsiden akkurat nå