NYHETER

Ga Mesta en måneds "tjuvstart": Eiksundbrua kjøreklar lenge før skjema

Jarle Skoglund
16. mai 2005 - 13:43
Vis mer

-Men vi hadde en koblingsfest her 16. mars, forteller byggeleder i Statens vegvesen, Magne Gausen til Våre Veger. Han er fornøyd med at brua er fullført på en god måte uten en eneste skade - så får det seremonielle heller utstå til hele Eiksundsambandet åpner høsten 2007.



Mesta-tjuvstart

På øya Eika er det to hytter og lite annet. Nå har øya fått sitt fastlandssamband, men noen vanlig biltrafikk blir det neppe over brua før Eiksundtunnelen er ferdig til bruk om drøye to år. Mesta har entreprisen på Eiksundtunnelen, og har trafikkert over brua med Reinertsens velsignelse siden påske. Dermed har det vært mulig å komme en hel måned tidligere i gang med drivingen av Eiksund-tunnelen fra Eika-siden enn beregnet. For Mesta er dette viktig, fordi selskapet ligger noe ette eget skjema i drivingen fra Ørsta-siden.

Da Våre Veger besøkte Eiksundbrua i midten av mai ble den aller siste kantstøpen tatt, og Ørsta Stål/Tunnelteknikk hadde fullført mer enn halvparten av rekkverkarbeidet.

Kontrollingeniør Fredrik Edling i Statens vegvesen skryter av både betongen fra Ulstein betong og av utførelsen i leggingen. -Vi har unngått riss i hele brulengden. Det skjer ikke ofte, sier han.



Sikkerhet

HMS er tre bokstaver som går igjen på de fleste større anleggsplasser, i alle fall når det er pressebesøk. Magne Gausen er opptatt av at sikkerhet ikke bare må være et tema i avtaler på et papir, men at det også følges opp i praksis.

På Eiksundbrua var det en stopp før jul, der byggherren markerte alvor i HMS-arbeidet. Siden har det gått bedre, sier Gausen.

Likevel var det folk som jobbet på brua uten vernesko da Våre Veger tok turen over. Sikringsselen ble først tatt på i forkant av fotograferingen.

Jarle Støyle i Tunnelteknikk sier at de jobber uten sele så lenge de ikke er ute på kanten av brua. Han sier at selen ikke er noe heft, så lenge arbeidet blir tilrettelagt. -For vår egen sikkerhet er det naturligvis viktig å bruke sele. Det er 20 meter ned til sjøoverflaten, sier Støyle.



Kommer senere

Anleggsleder Einar Løvmo hos Reinertsen Anlegg har med Eiksundbrua gjennomført sin åttende fritt fram-bru, sammen med sine erfarne kolleger i selskapet og underentreprenørene. Løvmo sier at Eiksundbrua har vært en grei jobb, selv om betongen til Eika-siden måtte fraktes ut med båt. Det har vært ekstra tidkrevende.



For Statens vegvesen lokalt var det en skuffelse at interessen for Eiksund-konferansen var såpass dårlig. -Vi hadde 25 påmeldte da fristen gikk ut, og måtte ha 100 for å balansere. Vi måtte bare avlyse, sier prosjektleder for Eiksundsambandet, Oddbjørn Pladsen til Våre Veger. Han ser ikke bort fra at det vil bli gjort et nytt forsøk med en Eiksundkonferanse senere, men i en annen form .

-Trolig vil vi vinkle konferansen mot tema som teknikk, brann, sikkerhet og utrustning, sikker Pladsen..

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.