Her, fra søndre tunnelportal, skal de 350 metrene med ny vei og ekstra sikring bygges.
Her, fra søndre tunnelportal, skal de 350 metrene med ny vei og ekstra sikring bygges. (Foto: Jarle Skoglund)

Fylkesvei 17 ved Liafjellet i Nordland: Disse seks vil bygge den siste veistubben 

Klart for siste innspurt på forsinket fylkesvei.

Mye av rassikringsprosjektet fylkesvei 17 Liafjellet-Olvikvatnet på Helgeland i Nordland står ferdig. Men strekningen sør for hovedtunnelen, der fyllingen og deler av veien raste ut høsten 2018, gjenstår.

I mars lyste den nye byggherren - Nordland fylkeskommune - ut en kontrakt for å sikre området og bygge ny vei på 350 meter ved rasstedet.

Kontrakten Fylkesvei 17 Liafjell sør dreier seg om rasområdet sør for tunnelen, og har en kostnadsramme på 90 millioner kroner inkludert mva. og byggherrekostnader.

Ved tilbudsfrist hadde seks firmaer meldt seg på i konkurransen, og prisene spenner fra drøye 60 til over 100 millioner kroner:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
Bertelsen & Garpestad 61.317.334
Contexo 76.426.839
Mesta 80.861.950
Hæhre Entreprenør 90.000.375
HAK Entreprenør 95.091.668
Implenia Norge 100.906.987

NB: Tilbudene skal som vanlig kontrollregnes og evalueres.

Les også

Disse arbeidene skal gjøres

Blant annet skal det etableres en spuntvegg i en sjøfylling for å holde veigrunnen stabil.

Fylkesvei 17 Liafjell-Olvikvatnet

Prosjektet i Lurøy i Nordland startet høsten 2016 og forventes ferdig høsten 2021. Prosjektet strekker seg over cirka 5,5 kilometer, med to tunneler og ei kort bru. Den ene tunnelen gjennom Liatinden er på 1990 meter, og den andre tunnelen er på 415 meter. Olvikvatnet krysses med fylling i vatnet og ei bru på 15-20 meter. Tidligere anslag for totalkostnad var på 525,6 millioner kroner. 2020-budsjettet anslår totalkostnaden til 830 millioner kroner. Kostnadene for prosjektet har dermed økt betydelig, og ferdigstillingen er også svært forsinket. Mye skyldes det undersjøiske jordraset som skjedde høsten 2018, som tok med seg deler av veien, ifølge fylket.

Det er ikke lange veistubben, egentlig, men det er mye som skal gjøres. Noen av oppgavene i kontrakten:

  • Bygging av 350 meter vei, herunder en betongportal
  • Ferdigstilling av 50 meter tunnel med PE-skum, lysbolter, betongrekkverk og VA
  • 40 meter med støttemur i betong
  • 70 meter rørvegg
  • 75 meter fylling i og ved sjø
  • Rasvoll og steinspranggjerde

Arbeidene er planlagt å starte i juni i år.

Sluttdato er satt til 16. april 2021.

Les også

Forsiden akkurat nå