PROSJEKTER

Trass i Korona-viruset: Innspurt mot åpning av E134 Mjøndalen-Langebru

Noen nye rutiner er innført for å hindre korona-smitte, men det har ingen innvirkning på framdriften på veianlegget som skal stå ferdig til sommeren.

Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
26. mars 2020 - 09:50

Det er nå full trøkk på E134 Mjøndalen-Langebru fram mot åpningen til sommeren, fem måneder tidligere enn planlagt.

Den 7,5 kilometer lange, høytrafikkerte strekningen gjennom Eikerbygdene skal få midtrekkverk, forbikjøringsfelt og vegbelysning. Derfor jobbes det nå intenst over hele linja, melder Statens vegvesen.

I september 2022 gikk et ras over E39 ved Hennset og traff et hus i Valsøyfjorden i Heim kommune i Trøndelag.
Les også

Avdekket for dårlig håndtering av skredrisiko. Vegvesenet og Nye Veier skal under lupen

Strandpromenaden langs Drammenselva åpnet

Det asfalteres på flere delstrekninger og graves og legges kilometervis med rør og kabler. Strandpromenaden langs Drammenselva på nordsiden av E134 gjennom Mjøndalen er gjenåpnet for solhungrige og friskluftgispende eikværinger.

– Lokale entreprenører og Statens vegvesens byggherreorganisasjon holder hjulene i gang med de koronarestriksjoner vi er pålagt å følge. Det fungerer veldig bra, selv med noe mindre bemanning enn vanlig, forteller SHA-rådgiver Eugen Myhr i Statens vegvesen.

HERØYA 20240214
Seram Coatings, driver med å gjøre det mulig å sprøyte silisiumkarbid.
Jens Lehrmann, administrerende direktør i Seram Coatings.(Uten briller) og teknologidirektør Stian Sannes (Briller)
Dette er produktet som sprøytes på metallet via roboten.
Foto: Arash A. Nejad
Les også

Dette pulveret kan bli milliardindustri

Korona-tiltak på riggen

Det er innført nye rutiner for blant annet møtevirksomhet og daglig rengjøring/desinfisering av kontorriggen og boligriggen, i tillegg til restriksjoner for hvem som kan komme inn på riggen.

– Mange møter avholdes nå på Skype eller Teams, mens det på de få møtene vi avholder i plenum - som byggemøter - deltar kun fire personer: To fra byggherren og to fra entreprenøren. Daglige avklaringer foregår mye på telefon og eRoom. Når det er behov for befaring og avklaring ute i anlegget, gjøres det med minimum av deltakere, og det holdes god avstand, forteller byggherrens SHA-rådgiver.

Han berømmer både egne medarbeidere og entreprenøren med sine lokale underentreprenører for god jobb og bra oppfølging av helsemyndighetenes råd og føringer om smittevern på arbeidsplassen.

Marthinsen og Duvholt AS fra Sandefjord er entreprenør på E134 Mjøndalen-Langebru-kontrakten.

Nytt dobbeltspor: Sandbukta-Moss-Såstad. Her inne i Mossetunnelen.
Les også

Hardt ut mot entreprenør: – Kan ikke bygge spor og kjøre tog der

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.