PROSJEKTER

Frp garanterer ikke lenger støtte til E18-utbygging

I opposisjon er partiet prinsipiell motstander av bompengefinansiering.

Jon Georg Dale forsinket E18-utbyggingen med ett år da han stanset bevilgningene til prosjektet fordi Vegvesenet hadde brukt mer penger enn ventet på å kjøpe grunn langs E18-traseen. Nå kan partiet hans komme til å si nei til hele prosjektet på grunn av bompengene det skal finanseieres med.
Jon Georg Dale forsinket E18-utbyggingen med ett år da han stanset bevilgningene til prosjektet fordi Vegvesenet hadde brukt mer penger enn ventet på å kjøpe grunn langs E18-traseen. Nå kan partiet hans komme til å si nei til hele prosjektet på grunn av bompengene det skal finanseieres med. Foto: Per Helge Seglsten
24. jan. 2020 - 10:58

Avtroppende samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) har sagt at ingenting lenger kan stanse E18-prosjektet, men nå kan hans eget parti komme til å felle byggingen av ny E18 ut av Oslo.

– Frp er prinsipielt imot bompengefinansiering. Hvordan denne saken skal behandles vil vi komme tilbake til litt senere i stortingsbehandlingen, sier Frps samferdselspolitiske talsmann Morten Stordalen til Aftenposten.

Det var i desember Dale uttalte at ingenting lenger kunne stanse E18-prosjektet, men da hadde regjeringen flertall på Stortinget. De trengte derfor ikke å ta hensyn til opposisjonen på Stortinget eller denne vårens forhandlinger om Oslopakke 3, der byrådet i Oslo og det nye flertallet i Viken ønsker å stanse eller endre prosjektet, skriver Aftenposten.

Hva som vil skje med den gjenstående 14 kilometer lange E18-strekningen, er høyst usikkert.
Les også

Brukte en halv milliard på planlegging av ny E18 – nå har hele prosjektet stoppet opp

Mesteparten av nye E18 skal finansieres med bompenger, og fram til Frp kom i regjering i 2013 hadde partiet konsekvent stemt imot bompengeproposisjoner i Stortinget.

Samtidig som Frp kan vende tommelen ned, er fylkesrådet i Viken et skritt nærmere å realisere trusselen om å trekke lånegarantien. De har sendt et brev til transportkomiteen på Stortinget der de ber om å utsette behandlingen av bompengeproposisjonen for E18.

I brevet kommer det blant annet fram at utgiftene til E18 Lysaker-Asker kan bli høyere enn 40 milliarder, slik det tidligere er varslet, og dermed urealistisk høy brukerbetaling.

Frank Sve er en av de fem representantene fra FrP som står bak forslaget om å avvikle Statens vegvesen.
Les også

Vil legge ned Vegvesenet: – Manglende sikkerhetsforståelse

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.