Fredag signerer Nye Veier kjempekontrakt på fire milliarder med spanske Acciona Infrastructura

Det er klart for kontraktsignering med det spanske entreprenørkonsernet Acciona Infrastructura for E6-utbygging mellom Ranheim og Værnes.

78e6afc2-364e-423a-8b55-c8f4a1a839d7
78e6afc2-364e-423a-8b55-c8f4a1a839d7
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
26. sep. 2018 - 13:03

Selve kontrakten mellom Nye Veier og Acciona Infrastructura har en verdi på ca. 4 milliarder kroner, mens hele prosjektet har en kostnad på 5,6 milliarder!

For å realisere denne utbyggingen inngår Nye Veier en banebrytende samhandlingskontrakt med det globale, spanske konsernet Acciona Infrastructura. De bygger vei i over førti land i alle verdensdeler – og har nå for første gang sikret seg en norsk veikontrakt, sammen med sine norske underleverandører Multiconsult og Leonhard Nilsen & Co, heter det i meldingen fra Nye Veier om at kontraktsigneringen skal skje i Trondheim på fredag.

 

Konkretiseringsfasen er over

Allerede i sommer var det klart at det var Acciona Construcción S.A. som fikk gå videre til en såkalt konkretiseringsfase med Nye Veier for E6-utbyggingen mellom Ranheim og Værnes (23 km). 

Siden begynnelsen av august har det vært møter mellom Nye Veier i Trøndelag og  Acciona Construcción, sammen med deres norske underleverandører Multiconsult og Leonhard Nilsen & Sønner. Disse møtene har vært brukt til avklaringer i forhold til Nye Veiers prestasjonsmål og risikohåndtering.

 

Omsetter for 70 milliarder kroner

Acciona er et verdensomspennende infrastrukturkonsern med 38 000 ansatte og aktivitet i over 40 land. Omsetningen er på 70 milliarder kroner, og årlig bruker konsernet mer enn to milliarder til forskning og utvikling.

Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier <i>Foto:  Nye Veier</i>
Prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier Foto:  Nye Veier

– Bedriftskulturen i Acciona oppfatter jeg som relativt lik den norske, med stor vekt på åpenhet og effektiv informasjonsdeling. I likhet med oss er spanjolene dessuten opptatt av tettest mulig samhandling mellom byggherre, rådgiver og entreprenør, sa prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier da konkretiseringsfasen med entreprenøren tok til.

– Det språklige samarbeidet kommer også til å gå fint. Engelsk er jo det internasjonale prosjektspråket, og jeg tror det er fordel at ingen av partene har dette som morsmål. Dermed får vi en språklig likeverdighet som kan tilføre prosjektet en positiv effekt, påpeker prosjektdirektøren.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.