Lastebåten «Trina» ankom havneanlegget hos Fosdalen Industrier i forrige uke. (Foto: Statens vegvesen)
Lastebåten «Trina» ankom havneanlegget hos Fosdalen Industrier i forrige uke. (Foto: Statens vegvesen)
Lastebåten «Trina» ankom havneanlegget hos Fosdalen Industrier i forrige uke. (Foto: Statens vegvesen)
Lastebåten «Trina» ankom havneanlegget hos Fosdalen Industrier i forrige uke. (Foto: Statens vegvesen)

Fredag nådde brukassen til Beitstadsundbrua fram til Trøndelag

Turen startet i Nantong i Kina 30. november.

Det er ikke småtterier som har brukt den siste måneden på sjøveien mellom Kina og Norge. 

Brukassen er delt opp i 12 elementer, og hele konstruksjonen veier hele 3 000 tonn. De tyngste av disse veier mellom 400 og 500 tonn. 

Fredag meldte Vegvesenet at lasten var kommet fram. 

Det hele ble fraktet på lastebåten «Trina», som er 160 meter lang og 24 meter bred. Den er også utstyrt med to kraner som kan laste 700 tonn hver. 

Det er det lokale firmaet Fosalen Industrer som skal sveise sammen elementene slik at man ender opp med seks deler. 

Disse skal så lastes ombord på en lekter og fraktes ut til byggestedet rundt påsketider. 

LES OGSÅ: Beitstadsundbrua snart på vei til Norge: Laster 3000 tonn stål på ett skip

Forsiden akkurat nå