Fra Trysil til Amsterdam for å selge vegmerkebiler

Og det har lønnt seg. Nå har Trysil Maskin kunder både i Australia og Argentina.

Erik Bakken har valgt å gå av som daglig leder i Trysil Maskin, slik at han nå i enda større grad kan konsentrere seg om produktutvikling.
Erik Bakken har valgt å gå av som daglig leder i Trysil Maskin, slik at han nå i enda større grad kan konsentrere seg om produktutvikling. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
22. mars 2018 - 14:29

I 1982 var det noen som fant ut at man skulle begynne å produsere vegmerkemaskiner i Trysil. Trysil Maskin ble etablert, og har siden produsert et lite antall av det som selv i vegmiljøet må ansees som et nisjeprodukt. Kundene er ikke mange, men er man bare dyktig nok, så er det mulig å overleve, er bedriften et godt bevis på. I dag er et stort antall kunder å finne i både Norge, Sverige og Finland, produsert av omlag 20 ansatte i Trysil.

Vi traff produktutviklingssjef Erik Bakken på Trysils Maskin stand på Intertraffic, en arena de ønsker å være med på selv om volumet ikke er større enn 10-15 vegmerkebiler i året. 

Og det er ikke bortkastet, kan han fortelle.

 

-Kundene kommer om man er tålmodig

-På messa her i Amsterdam kom jeg i 2004 i prat med en vegmerkeentreprenør fra Argentina. Vi har fra tid til annen hatt kontakt og mailet, og jeg tok turen ned for en tid siden for å besøke bedriften hans. Nå sist høst kom bestillingen på den første bilen. Konklusjonen på den historien er at man må være tålmodig, men det går an å lykke også i den store verden, forteller Bakken til Våre Veger.

-Nylig fikk vi også en ordre på en bil fra en bedrift i Australia, så verden er ikke umulig å nå, selv om man har tilhold i lille Trysil.

Hovedårsaken er ifølge Erik Bakken at de teknologisk ligger i forkant i forhold til mange av konkurrente fra den store verden. Både produsentene og mange av kundene er konservative, og velger kjente løsninger, mener han.

Trysil Maskin lanserte en verdensnyhet da de for noen år viste fram den såkalte trafikk-printeren for første gang på Intertraffic, en merkebil som legger ut merkingen i punkter ved hjelp av 110 dyser. Fra datahjernen kan sjåføren velge forhåndinnlagte symboler som skal legges ut på vegen, kjørefeltspiler, vegnavn etc ut fra stedlige ønsker og behov. 

 

Nyutviklet telematikk-system

-I dag ser jeg at enkelte prøver å kopiere denne løsningen, men vi har fortsatt den beste. Det siste er at vi har utviklet et telematikk-system, der merkebilene er koplet til internett via GPS, som gjør at man kan gi komplette jobbrapporter online i forhold hvor merkingen starter og stopper.

-Vi ser at dette er noe som kommer på stadig flere områder, og jeg tror nok at også Statens vegvesen og andre byggherrer kan være innteressert i slike data, som i sin tur kan legges inn Vegdatabanken.

Trysil Maskin hadde sin egen demobil av Trafficprinter med seg til Amsterdam, og hver dag kjørte normennene demonstrasjon for et interessert publikum utenfor messesenteret Rai i Amsterdam.

En egen demobil var kjørt ned til Amsterdam for å vise trafikk-printeren i bruk. <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
En egen demobil var kjørt ned til Amsterdam for å vise trafikk-printeren i bruk. Foto:  Jarle Skoglund
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.