RIKSVEI 77

Fra trafikkfarlig kjerresti til topp moderne tunnel: Nå er riksvei 77 Kjernfjelltunnelen i Saltdal åpnet

Den nye 3,4 kilometer lange tunnelen betyr en ny hverdag for tungtransportene på mellomriksvegen.

Påhogget på den vestsiden av tunnelen, med den nye påkoblingen til E6 ved Russånes i Saltdal kommune.
Påhogget på den vestsiden av tunnelen, med den nye påkoblingen til E6 ved Russånes i Saltdal kommune. Foto: Marius Skjerve Staulen, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
17. okt. 2019 - 09:07

Junkerdalsura i øvre Saltdal i Nordland er kjent langt ut over landets grenser for sin flora. Veien som har gått gjennom ura har fulgt samme trase fra den gang den var en kjerrevei, og har derfor slett ikke vært tilpasset dagens krav til en riksvei. 

Den fire kilometer lange strekningen over Tjernfjellet har sterk stigning, dårlig kurvatur, smal bredde og mangelfulle grøfter og rekkverk. Vegen går på en smal hylle i fjellet, og det er langt og bratt ned til bunnen av Junkerdalsura.

Når den nye 3,4 kilometer lange tunnelen åpner i dag, blir opplevelsen med å kjøre riksvei 77 som å gå fra natt til dag. Strekningen har en tungbilandel på hele 30 prosent, og går fra å være flaskehals til å bli en rask og trafikksikker strekning som vil øke attraktiviteten for denne mellomriksveien til sentrale deler av Nord-Sverige.

Hæhre Entreprenør har vært hovedentreprenør for prosjektet, som fikk mye merarbeid underveis på grunn av omfattende sprakfjell gjennom hele tunnelen. Men det påvirket ikke samarbeidet mellom byggherre og entreprenør, som har vært eksemplarisk ifølge partene.

Tunnelen har en kostnadsramme på 647 millioner kroner, som i hovedsak er statlig finansiert.

Våre Veger har en mer omfattende omtale av dette prosjektet i sin utgave nr 9 som kommer 6. november.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.