NYHETER

Fotgjengerne har overtatt Nesttun

Jarle Skoglund
2. jan. 2006 - 13:25

Det var lite rom for kreativ byutvikling før flyttingen av E 39. Gjennomgangstrafikken la premissene for hvordan utearealet skulle brukes: Sørgående trafikk gikk i Vestre Nestunvei, nordgående i Østre Nestunvei. Det som var igjen til fortau innbød ikke til unødvendig opphold.

Forandringen kom da vegprosjektet Hop-Midttun til 325 millioner kroner ble åpnet i desember 2002. På et øyeblikk ble gjennomgangstrafikken redusert til en liten brøkdel av det den var. Etterpå ble Vestre Nesttunvei bygd om for å ta trafikk i begge retninger. Ombyggingen ble avsluttet i november 2003 til en pris på knapt 20 millioner kroner. Siden har Østre Nesttunvei vært forbeholdt myke trafikanter.

Arbeidet med oppgradering av gågata kom i gang i fjor vår. Den offisielle åpningen ble markert 10. desember av byrådslederen i Bergen, Monica Meland.

Det som var nordgående kjørebane på E 39 for tre år siden, framstår nå som en hyggelig handlegate og møteplass. Gata er utformet slik at fotgjengere føler at dette er deres gate. Fortauene er borte, hele gata har flatt gulv. Den ene halvparten er dekket med granitt, den andre med betong med hvitt tilslag. Betongen er slipt slik at tilslaget er synlig. Skillet mellom granitt og betong går midt i gata i lengderetningen. Benker, sykkelstativer og beplantning gjør Østre Nesttunvei til et sted man ønsker å oppholde seg. I den delen av gata som er dekket med granitt er det gatevarme som sikrer isfrie gangarealer i det lunefulle bergensværet.

Wikholm Anleggsgartnermester AS i Bergen har vært hovedentreprenør. Regningen kommer på rundt 28 millioner kroner. Grunneierne langs gågata har betalt for gatevarmen, alt det øvrige er finansiert via bomringen. Den aktuelle strekningen ikke er mer enn 230 meter lang, så prisen kan virke høy, men det er ikke bare overfladisk arbeid som er utført. Kabler og ledninger for vann, avløp, kraft og telekommunikasjoner er er skiftet ut, det samme er bærelag og forsterkningslag. Gågata er nå dimensjonert for å tåle belastningen av den planlagte bybanen. Den skal gå gjennom Østre Nesttunvei på den siden hvor det ikke ligger gatevarme.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.