ELVERHØYBRUA

Første spadetak på Elverhøybrua

Mandag tok en fornøyd ordfører første spadetak for ny bru over Driva elv på riksvei 70 ved Elverhøy i Sunndal.

Fv. Sten Holt (Consto), Ståle Refstie (ordfører i Sunndal kommune) og Ove Nesje (Statens vegvesen) tok det symbolske første spadetaket i Sunndalen mandag.
Fv. Sten Holt (Consto), Ståle Refstie (ordfører i Sunndal kommune) og Ove Nesje (Statens vegvesen) tok det symbolske første spadetaket i Sunndalen mandag. Foto: Statens vegvesen
13. mars 2023 - 15:35

– Dette er en merkedag. Vi er veldig fornøyde med at byggingen er i gang og at vi allerede om et drøyt halvår har ny trafikksikker bru på plass, sier Ståle Refstie, ordfører i Sunndal kommune.

Prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen forklarer hvordan veiløsningen rundt den nye brua blir. Fra venstre: Andreas Eidem (Statens vegvesen), Ove Nesje (Statens vegvesen), Sten Holt (Consto) og Halgeir Brudeseth (Statens vegvesen). <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Prosjektleder Halgeir Brudeseth i Statens vegvesen forklarer hvordan veiløsningen rundt den nye brua blir. Fra venstre: Andreas Eidem (Statens vegvesen), Ove Nesje (Statens vegvesen), Sten Holt (Consto) og Halgeir Brudeseth (Statens vegvesen). Foto:  Statens vegvesen

Refstie forteller at det allerede i 2010 begynte å komme rapporter om at dagens bru ikke ville tåle vekten av tungtransporten, og sto i fare for å bli nedklassifisert. Det ville vært katastrofalt for eksporten som går opp og ned dalen.

Dagens Elverhøybru ble bygget i 1941, og er ei smal bjelkebru i betong.

Den nye brua skal stå ferdig i desember 2023, og i løpet av 2024 blir den gamle revet.

Bygges med norskutviklet sveiseteknologi

Ståldekket på den nye brua skal bygges med moderne norskutviklet sveiseteknologi utviklet av det norske selskapet Prodtex Industri og Statens vegvesen i fellesskap. Robotsveise-teknologien gjør stålbruer billigere, kutter CO2-utslipp i produksjon og kan revolusjonere norsk og internasjonal brubygging.

Produksjonen av ståldekket til Elverhøybrua startet opp i midten av januar, og blir fraktet til Elverhøy i august/september.

Her blir ståldekket til Elverhøybrua sveiset av roboter hos Prodtex i Vanylven på Sunnmøre. <i>Foto:  Prodtex</i>
Her blir ståldekket til Elverhøybrua sveiset av roboter hos Prodtex i Vanylven på Sunnmøre. Foto:  Prodtex

De delene av prosjektet som ikke inngår i ståldekkeleveransen skal bygges av Consto Anlegg Midt.

– Dette blir et spennende oppdrag for oss. Prosjektet er innovativt og brua skal bygges med en teknisk nyvinning som kun er brukt et par gang tidligere i Norge, sier Sten Holt, anleggsleder i Consto. 

I tillegg til ny bru skal et firearmet kryss bygges om til T-kryss, og fylkesveien under den nye brua skal legges om. Parallelt med Elverhøybrua ligger det en gang- og sykkelbru som ble bygget i 1986. Begge disse skal rives når den nye brua er ferdig.

Forskalingen til overbygningen på den nye brua var på plass før jul i 2019. Rettssaken handlet særlig om tørrsteinsmuren ved brua.
Les også

Full seier for underentreprenør: Dømt til å punge ut da brubygging ble mer omfattende

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.