Lærdalstunnelen i år 2000. Til neste høst år starter rehabiliteringen av over 24 kilometer tunnel.
Lærdalstunnelen i år 2000. Til neste høst år starter rehabiliteringen av over 24 kilometer tunnel. (Foto: Marit Hommedal/Scanpix)

Verdens lengste veitunnel er 20 år

Første kontrakt i enormt tunneloppdrag: Nå skal ventilasjonen i Lærdalstunnelen rustes opp

Høsten 2021 starter den krevende jobben med å restaurere verdens lengste veitunnel. Men først skal ny ventilasjon på plass.

To digre sjaktventilatorer (diameter på viftehjulene er tre meter) holder lufta i den 24,5 kilometer lange Lærdalstunnelen på E16 frisk og fin. Men nå begynner de å bli gamle. I årene framover skal hele tunnelen rehabiliteres, og de gamle ventilatorene kommer ikke til å tåle sprengingen som må til. Dermed må det først monteres to nye ventilatorer, og de vil Vegvesenet nå ha tilbud på.

Les også

Tverrslag på 2,1 kilometer

– Ventilatorene sørger for avtrekk gjennom et 2,1 kilometer langt tverrslag ut i det fri. Anlegget er fra år 2000. De som drifter tunnelen har sagt klart fra: Før vi kan oppgradere hovedløpet, så må det inn nye ventilatorer. De som står der er så gamle at de trolig ikke vil tåle sprengingen. Derfor skal vi bygge en bypass-tunnel. Det vil si at vi sprenger en liten tunnel i en bue rundt den eksisterende sjakten, og der skal vi sette opp to nye sjaktventilatorer, forteller Rune Sandven til Veier24. Han er prosjektleder for tunneloppgraderingene på riksveiene på Vestlandet.

Slik fungerer ventilasjonen i Lærdalstunnelen. Illustrasjon: Statens vegvesen

Arbeidene er tenkt å starte i høst, og skal pågå til høsten 2021. Sprenging av bergrommet for de nye ventilatorene blir en egen entreprise, som skal lyses ut før sommeren. Det oppdraget omfatter også bygging av nytt teknisk bygg og etablering av strømforsyning til nytt ventilasjonsanlegg.

– Høsten 2021 kan vi så starte med selve tunneloppgraderingen, og da begynner vi også med å oppgradere de to gamle ventilatorene. Når det hele står ferdig kan vi kjøre fire ventilatorer samtidig hvis det trengs, sier Sandven.

– Vi går ut såpass tidlig med denne konkurransen siden slike ventilatorer ikke akkurat er hyllevare. Det trengs tid til å produsere dem, sier han.

Les også

Lærdalstunnelen: Minst fire år 

– Rehabiliteringen av selve Lærdalstunnelen starter altså høsten 2021. Hvor lang tid vil den jobben ta?

– Vi vurderer flere løsninger. Hvis vi skal drive tradisjonelt med nattestenging og kolonnekjøring med ledebil, så vil det bli svært krevende i en så lang tunnel. Da vil byggingen ta cirka seks år. Eller vi kan gjøre det på en annen måte: Stenge tunnelen mellom klokka 22 og 06 hver eneste natt. Gjør vi det i fire år, så skal vi bli ferdige. Fordelen med den løsningen er at da kan vi etablere angrepspunkter flere steder i tunnelen. Det skal for eksempel sprenges ut 19 bergrom med plass til tekniske bygg, forteller Sandven.

Prosjektleder Rune Sandven i Statens vegvesen. Foto: Anja Kristin Bakken, Statens vegvesen

– Begge løsninger har sine utfordringer, den siste mest for de som bor ved begge ender av tunnelen. Hvis den løsningen blir valgt, så må vi informere i svært god tid, sier han.

– Men skal vi få til å rehabilitere denne tunnelen på fire år, så må vi gjøre noe som er godt ut over normalen, sier Sandven til Veier24.

Veier24 har tidligere skrevet om at prosjektet med å rehabilitere tunnelene i Norge, blant andre Lærdalstunnelen, tar mye lengre tid enn opprinnelig planlagt.

Lærdalstunnelen på E16 mellom Bergen og Oslo hadde i 2019 en ÅDT på rundt 2000 kjøretøy. Andelen tungtrafikk er 25 prosent.

Det eksisterende ventilasjonsanlegget ser slik ut: Det er basert på langslufting med avtrekk gjennom et 2,1 kilometer langt tverrslag cirka 18 kilometer fra Aurland. Ved tverrslaget står det to sjaktventilatorer som er dimensjonert for 2 x 250 m3/s ved 990 omdreininger i minuttet og totaltrykk på 2000 Pa.

De to nye ventilatorene skal ha tilsvarende kapasitet for å øke driftssikkerheten og legge bedre til rette for vedlikehold av anlegget. De nye ventilatorene plasseres i et separat bergrom slik at det eksisterende anlegget kan holdes i normal drift i byggeperioden.

Les også

Viftehjul på tre meter i diameter

Diameteren på de eksisterende viftehjulene er tre meter. I lange perioder med liten trafikk medfører naturlig trekk i tunnelen at viftehjulet roterer med 100-300 omdreininger i minuttet. Spjeld på trykksiden stenges automatisk hvis en av ventilatorene stopper på grunn av funksjonsfeil.

I utlysingen av ventilatorleveransen står det at leverandøren skal prosjektere et komplett ventilasjonssystem med utgangspunkt i prosjektert tunnelprofil og funksjonsbeskrivelsen i konkurransegrunnlaget. Ventilasjonssystemet skal ha tilsvarende funksjon og kapasitet som eksisterende anlegg, men det skal legges bedre til rette for inspeksjon og vedlikehold.

Oppdragsgiver prosjekterer bergrommet med vann- og frostsikring, grøfter, betongdekke og betongvegg med rektangulære utsparinger mot ventilasjonstunnel, samt strømforsyning og belysning.

Ventilatorprodusenten skal ha ansvar for prosjektering av ventilator, diffusor og spjeld, og
levere beregninger av kapasitet, trykktap, motoreffekt og støy.

Frist for å gi tilbud på denne leveransen er 22. april.
 
 

Forsiden akkurat nå