Den lysregulerte Vettastraumen bru inngår i den eneste vegforbindelsen mellom Hitra og Frøya. Nå er første jobb på forbindelsen som skal avlaste brua, sendt ut på anbud. (Foto: Google)
Den lysregulerte Vettastraumen bru inngår i den eneste vegforbindelsen mellom Hitra og Frøya. Nå er første jobb på forbindelsen som skal avlaste brua, sendt ut på anbud. (Foto: Google)

Første jobb på Dolmsundforbindelsen er utlyst

Første anleggsjobb på forbindelsen over Dolmsundet i Hitra kommune er utlyst. Innen 30. august vil Vegvesenet ha pris på tilstøtende veger på begge sider av sundet.

Dolmsundet skiller Dolmøya og Hitra. I dag er den 110 meter lange Vettastraumen bru på fylkesveg 714 den eneste forbindelsen over sundet. Den er dårlig egnet for jobben. Brua har en årsdøgntrafikk på 1 870, men den har bare ett felt. Trafikken avvikles med lysregulert enveiskjøring.

 

Først veg - så bru

Nå skal det bygges en ny bru over sundet. I første omgang vil Vegvesenet ha pris på 420 meter tilstøtende veg på Hitra og 320 meter på Dolmøya. Vegene skal gjøres ferdig til underkant av overbygningen.

Vegene går gjennom kupert terreng. 14 500 kbm skal sprenges fra veglinjen, men dette er ikke nok til å dekke behovet for sprengstein til fyllingene. Mer enn 10 000 kbm må tilføres utenfra.

Vettastraumen bru sto ferdig i 1961. Trolig var trafikken så lav den gangen at det ene feltet gjorde nytten. Tre år senere økte trafikken over brua da fergesambandet mellom Dolmøya og Frøya ble åpnet.

 

Krangel med skipsverk

Etter 36 års drift fikk fergesambandet avløsning av Frøyatunnelen i 2 000. Da tunnelen ble prosjektert, ville Vegvesenet bygge en ny bru over Dolmsundet, men Kvernhusvik Skipsverft, som holder til i sundet, ønsket en større seilingshøyde under brua enn det Vegvesenet la opp til. Konflikten endte med at bruplanene ble lagt på is. Dermed fikk trafikantene ca. 6 km ekstra å kjøre på en veg med lav standard. Nå går det mot slutten på omvegen.

 

Brua kommer til høsten

Den nye brua over Dolmsundet blir en 462 meter lang fritt-frambyggbru med fem spenn. Midtspennet blir 190 meter langt. Under det blir det et 65 meter bredt og 32 meter høyt seilingsløp. Vegvesenet tar sikte på å sende brubyggingen ut på anbud til høsten.

Den som får kontrakten på tilstøtende veger, må gjøre seg ferdig til mars neste år. Drøyt to år senere åpnes den nye brua over Dolmsundet.

 

Forsiden akkurat nå