BRUER

Første del av Nordøyvegen blir åpnet til jul neste år

I dag skal fylkesutvalget i Møre og Romsdal behandle en sak om åpning av deler av Nordøyvegen alleredee neste år. Fylkeskommunen og Skanska har blitt enige om at Nordøyvegen mellom Skjeltene og Austnes kan bli åpnet i desember 2021.

Siste stålløftet på Lepsøybrua 25. september 2020.
Siste stålløftet på Lepsøybrua 25. september 2020. Foto: Kristoffer Antonsen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
4. nov. 2020 - 07:00

Det betyr at Lepsøya, Haramsøya og Flemsøy/Skuløy blir landfaste om vel ett år. Avtalen endrer ikke åpningstidspunktet for resten av prosjektet. Planen er fortsatt at hele Nordøyvegen åpner for trafikk sommeren 2022, opplyser Møre og Romsdal fylkeskommune.

Gratis å kjøre mellom øyene

- Dermed får vi effekt og samfunnsnytte av Nordøyvegen enda tidligere. Det er bra for folket som bor her, for næringslivet, for hele regionen og for oss i fylkeskommunen, sier samferdselsdirektør Arild Fuglseth i Møre og Romsdal fylkeskommune.

Nordøyvegen skal delvis finansieres gjennom bompengeinnkreving på Skjeltene. Mellom øyene skal det være gratis å kjøre. Det blir ikke bompengebetaling før heile Nordøyvegen åpner i 2022. Fram til da kjører trafikantene gratis.

Resultat av godt samarbeid

Avtalen er et resultat av godt samarbeid over lang tid mellom Møre og Romsdal fylkeskommune som byggherre og Skanska som hovedentreprenør.

- Vi har jobbet sammen med å se på khvordan vi kan optimalisere gjennomføringen av Nordøyvegen helt siden vi signerte kontrakten i desember 2018. Kontrakten ble tildelt Skanska fordi de hadde tilbudet med best kvalitet. Det har de bevist i denne prosessen, sier Marianne Nærø, prosjektleder for Nordøyvegen.

Åpningen mellom Skjeltene og Austnes øker ikke risikoen for forsinkelser på Nogvafjordtunnelen mellom Longva og Fjørtofta og Fjørtoftfjordtunnelen mellom Fjørtofta og Harøya.

Realistisk med åpning sommeren 2022

- Vi blir like mange menneske og maskiner som jobbar med disse to tunnelene som før. Vi har hatt utfordringer med dårlig fjell og inntrenging av grunnvann, spesielt i Nogvafjordtunnelen. Dette jobbar vi hele tiden godt sammen med entreprenøren om, og vi mener fortsatt det er realistisk med åpning sommeren 2022, sier Marianne Nærø.

- Kostnadene med å framskynde åpningen blir finansiert bl a av innsparingene Møre og Romsdal fylkeskommune har med å legge ned fergesambandet Skjeltene-Lepsøya-Haramsøya før planlagt, avslutter Arild Fuglseth.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.