Forskjæringer til Byåstunnelen er klar - lørdag åpner Osloveien igjen for biltrafikk

Rv. 706 Nydalsbrua:

Forskjæringer til Byåstunnelen er klar - lørdag åpner Osloveien igjen for biltrafikk

Til helga blir det igjen mulig å komme seg fram med bil gjennom anleggsområdet til Nydalsbrua i Trondheim. Osloveien skal etter planen åpne lørdag kveld.

Her kommer tunnelpåhugget på Byåastunnelen Foto: Statens vegvesen

- Vi har fått gjort unna mye arbeid mens Osloveien har vært stengt i sommer. Blant annet er forskjæringer til Byåstunnelen gjort klare, og vi har fått gravd ut byggegrop og starta betongarbeid der den skråstilte søylen til Nydalsbrua skal hvile.

Vi åpner nå opp igjen for biltrafikken i alle retninger, med nedsatt fartsgrense til 30 km/t gjennom deler av anleggsområdet. Bilistene må være oppmerksomme på skiltinga, og vise hensyn til gående og syklende, sier Martin J. Engum  fra Statens vegvesen, som er hovedbyggeleder på rv. 706 Nydalsbrua

Starter på tunnelarbeidene

Fra de pågående arbeidene ved Sluppen bru. Foto: Vegard Thorvaldsen, Statens vegvesen

Nå står Skanska klare til å starte tunneldriving i to løp, for å gjøre klar de første metrene av Byåstunnelen. Tunnelarbeidet starter neste uke, og det kan medføre inntil 30 minutters ventetid for trafikantene ved sprenging.

77 meter tunnel skal drives som del av Nydalsbrua-kontrakten, for å etablere forankring for brukablene og for å gjøre det enklere å fortsette bygging av Byåstunnelen når den får tildelt bevilgninger. Tunneldrivinga vil etter planen vare til utgangen av november.

Foto: Vegard Thorvaldsen, Statens vegvesen

Gode fremskritt

Hovedentreprenør Skanska og samarbeidspartnere har i sommer utført mye grave- og sprengningsarbeid samt betongarbeid. Søyler til rampe opp mot rundkjøring ved Nydalsbrua er kommet opp, landkarene er ferdig støpt på Leirosbrua Nord og de har gravd, sprengt og pigget ut en ti meter dyp byggegrop til fundamentet for selve Nydalsbrua.

Bunn av gropa ligger 1,2 meter under havnivå, og dermed flere meter under nivået på Nidelva. I tillegg har entreprenøren brukt sommeren til å bygge midlertidig vegsystem på østsiden av Nidelva, slik at bruarbeidet på denne siden kan starte. Dette midlertidige vegsystemet vil bli tatt i bruk nå når anlegget åpner opp for biltrafikk.

Nydalsbrua blir et landemerke i Trondheim når den står ferdig i 2024. Illustrasjon: Statens vegvesen

I tillegg blir også Pilegrimsleden/Nidelvsstien lagt om gjennom anleggsområdet. Stien langs østsiden av Nidelva føres opp på gang- og sykkelvegen ved Sluppen bru, og vil gå på gang- og sykkelsti frem til Tempevegen 45 (ved Skanskas rigg). Her føres stien ned til eksisterende pilegrimsled, nede ved kommunens pumpestasjon.

Forsiden akkurat nå