Bomstasjonen på E18 ved Lysaker. Kapasiteten på E18 vil bli utvidet med 1,5 kilometer fra Lysaker og vestover er partene i Oslopakke 3 forhandlingene enige om.
Bomstasjonen på E18 ved Lysaker. Kapasiteten på E18 vil bli utvidet med 1,5 kilometer fra Lysaker og vestover er partene i Oslopakke 3 forhandlingene enige om. (Bilde: Berit Roald / NTB scanpix)

Forsker: – Bompenger vil ikke påvirke varetransport

Økt bompengeavgift vil ikke påvirke trafikken inn til Oslo i stor grad, tror Transportøkonomisk institutt.

– Selv om bompengene øker, og selv om folk tar bussen, er det sånn at vi vil ha dagligvarene på butikken og vi vil ha rørleggeren hjem til å bytte pakning på badet vårt, sier assisterende direktør Kjell Werner Johansen ved Transportøkonomisk institutt til NRK. Han tror ikke de økte bomprisene i Oslo vil påvirke varehandelen inn til hovedstaden i stor grad.

– Selv om avgiften øker kraftig og går opp til et relativt høyt nivå, er det relativt beskjedne kostnader. Dessuten er det mange som kan velte disse kostnadene over på kundene sine, tror Johansen.

Han sier at det ikke er privatbilismen inn mot Oslo som øker, men der er det fortsatt rom for forbedringer.

– Det er nok mer å hente, men det blir stadig mindre etter hvert som man lykkes må å få personreisende over på andre transportmidler.

På de travleste tidspunktene på dagen vil det fra 2017 koste mer for bilistene som kommer vestfra inn til Oslo. Dieselbiler må betale 58 kroner, mens bensinbiler 53 kroner. Utenfor rushtiden er prisen 48/43 kroner. (©NTB)

Forsiden akkurat nå