Snøbygene på veg inn i Hadselfjorden kan være et varsel om at det vil ta tid før en ny fastlandsforbindelse vil knytte Lofoten sammen med Vesterålen.
Snøbygene på veg inn i Hadselfjorden kan være et varsel om at det vil ta tid før en ny fastlandsforbindelse vil knytte Lofoten sammen med Vesterålen. (Bilde: Trym Ivar Bergsmo / Samfoto/NTB Scanpix)

Forsinket med Hadselfjordutredningen

Utredningen om ny flyplasstruktur gjør at Statens vegvesen ikke kan komme med sine anbefalinger til framtidig kryssing av Hadselfjorden før mars neste år.

Opprinnelig var det lagt opp til at konseptvalgutredningen (KVU) om framtidige kryssing av Hadselsfjorden skulle være ferdig innen utgangen av 2017. Men fordi Avinor er midt i utredningen av framtidig lufthavnstruktur i området, vil Statens vegvesen vente med å trekke sine konklusjoner til det er klart hvorvidt ny stor flyplass på Hadselsanden på Austvågøy kan være et alternativ.

- Vi er bedt om å gi en samlet vurdering av transportsystemet i området, og en ny flyplass på Hadselsanden vil ha konsekvenser for våre analyser av de ulike alternativene. Derfor vil vi vente med å gjøre ferdig utredningen og komme med våre anbefalinger til det er avklart om Hadselsanden i det hele tatt er aktuell, sier prosjektleder Nils Petter Rusånes.

 

Enten tunnel- eller ferjeløsning

Den øvrige delen av utredningen om framtidige løsninger for Hadselfjorden, er i rute. Statens vegvesen arbeider blant annet med å anslå kostnader for undersjøiske tunneler, basert på ferske geologiske rapporter og erfaringer fra lignende prosjekter.

Statens vegvesen har allerede konkludert med at bruløsning er lite aktuelt fordi kostnadene kan komme på mer enn 15 milliarder kroner. 

- Vi jobber videre med alternative tunnel- og ferjeløsninger. I tillegg til å vurdere tekniske løsninger, analyserer vi hvilke konsekvenser de ulike alternativene vil ha for helsesektoren, utdanningssektoren, lufthavnstruktur og næringsliv, i samarbeid med 

Forsiden akkurat nå