Oslofjordforbindelsen er ett av fire prosjekter som foreslås regulert ved hjelp av Sttalig Plan.
Oslofjordforbindelsen er ett av fire prosjekter som foreslås regulert ved hjelp av Sttalig Plan.

Foreslår fire prosjekter med Statlig Plan i neste NTP

– Vi har vurdert 12 prosjekter etter forslag fra regionene, og vi råder departementet til å gå for statlig plan i fire store plansaker, sier avdelingsdirektør Gyda Grendstad i Statens vegvesen.

De aktuelle prosjektene for statlig plan er rv.23 Oslofjord-forbindelsen, E39 Bokn – Stord, E39 Volda – Ålesund og E39 Ålesund – Molde. For Oslofjord-forbindelsen gjelder rådet i tilknytning til brualternativet.

At staten overtar ansvar for planprosessene, er en mulighet i plan- og bygningsloven. Da er det regjeringen som godkjenner planen, mens kommunen deltar i saksbehandling og gir rådgivende uttalelser.

Dette skal til:

Til grunn for vurderingene ligger fem kriterier som Samferdselsdepartementet og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har satt opp.

Disse kriteriene er:
– Viktig med rask planprosess
– Prosjektet er at stor nasjonal eller regional betydning
– Vi ser store konflikter mellom lokale, regionale og nasjonale interesse
– Lokale myndigheter ønsker statlig regulering

I tillegg ser Statens vegvesen på om det trolig blir store konflikter mellom statlige myndigheter.

– I prosjektene der vi foreslår statlig plan slår flere av disse kriteriene inn, fremholder Grendstad.

 

– Vi er tilbakeholdne

Statlige myndigheter har tradisjonelt vært tilbakeholdne med å overta kommunens beslutningsmyndighet. De siste årene er det fattet vedtak om statlig plan blant annet i forbindelse med fellesprosjektet Ringeriksbanen/E16, E10 Hålogalandsveien. E39 Lyngdal vest – Ålgård, E 16 Arna Stanghelle og E 39 Stord – Os.

Forsiden akkurat nå