Fra sørsiden av den eksisterende Klettatunnelen, der ny gang- og sykkeltunnel skal gå inn i fjellet til høyre for den eksisterende tunnelen.
Fra sørsiden av den eksisterende Klettatunnelen, der ny gang- og sykkeltunnel skal gå inn i fjellet til høyre for den eksisterende tunnelen. (Foto: Ole Kr. Åset, Statens vegvesen)

Førdepakken: Disse fem vil bygge gang- og sykkeltunnel langs riksvei 5

Laveste tilbud på dette spesielle tunnelprosjektet er på vel 64 millioner kroner.

I Førdepakken skal det bygges en 440 meter lang gang- og sykkeltunnel langs riksvei 5 mellom Førde sentrum og Bergumkrysset.

Arbeidet ble lyst ut av Vegvesenet i slutten av februar, og 9. april gikk tilbudsfristen ut.

Disse fem har gitt pris på oppdraget:

Entreprenør Tilbudssum i kr. eks. mva.
AG Tunnel 64.427.350
Magne Hafstad 77.875.297
Entreprenørservice 78.733.663
Aurstad Tunnel 81.860.843
Metrostav Norge

82.675.303

NB: Tilbudene er hverken evaluert eller kontrollregnet.

Tunnelen gjennom Kletten blir en ren gang- og sykkeltunnel med to felt for syklistene og et opphøyd gangfelt for gående. Det skal også bygges til sammen 150 meter vei i dagen for å knytte tunnelen opp mot eksisterende gang- og sykkelvei i nordvest på Bergum og sørøst på Førdesida.

Tunnelen skal bygges etter tunneltverrsnitt T5,5, for å gi plass til 2,5 meter bred sykkelvei og 1,5 meter bredt fortau, adskilt med kantstein og 2x0,25 meter skulder.

Les også

Forsiden akkurat nå