Flest utenlandske entreprenører prekvalifisert til ny E18

Seks av ti entreprenører som Nye Veier AS har prekvalifisert til å bygge E18 Rugtvedt – Dørdal er utenlandske. Det store oppdraget har lokket på europas største entreprenørselskaper.

Dette er E18 i Bamble like sør for krysset med fylkesveg 206. Om tre og et halvt år er det en lokalveg
Dette er E18 i Bamble like sør for krysset med fylkesveg 206. Om tre og et halvt år er det en lokalveg Bilde: Anders Haakonsen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
17. aug. 2016 - 08:59

For det er ikke hvem som helst som kan ta oppdraget med totalentreprisen som innebærer både prosjektering, bygging og vedlikehold i 20 år av den 17 kilometer lange motorvegstrekningen  mellom Rugtvedt og Dørdal i Bamble i Telemark.

Av tilsammen ti entreprenører som Nye Veier nå har prekvalifisert, er det fire "norske" og seks utenlandske - de fleste uten særlig erfaring med vegoppdrag på det norske markedet.

Av de kjente aktørene finner vi Veidekke Entreprenør, Skanska Norge, NCC Norge og Hæhre Entreprenør.

Mere ukjente er  Salini Impregilo S.p.A, en stor italiensk entreprenør med hovedsete i Milano.  

Obrascon Huarte Lain S.A er et spansk entreprenørfirma, men som faktisk har postadresse i Norge i Langhusveien i Ski. Det er fordi dette er selsapet som har en av kontraktene på fullprofilboringen av Follobanen, med verdi på rundt 2,5 milliarder kroner.

Itinera SPA er også et italiensk selskap, med hovedkontor i Tortona.

Osolux Corsan Group kaller seg for et globalt selskap innenfor både infrastruktur og energi, med har sitt hovedsete i Madrid i Spania.

Hochtief Infra er allerede godt etablert i Norge, og på vegprosjekter kjenner vi dem best fra samarbeidspartner til Veidekke på den store entreprisen arbeidsfellesskapet hadde på Fellesprosjektet E6-Dovrebanen.

Acciona Infraestructuras er spansk, er er en av samarbeidspartnerne på en av hovedkontraktene på Follobanen.

. Vi vil nå gjennomføre en grundig evaluering av de ti selskapene, før vi velger fire til seks selskaper som får være med i den videre konkurransen. Vi forventer å være ferdig med evalueringen innen utgangen av september, sier Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier AS.

Ved utvelgelsen vil erfaring fra tidligere anlegg vektlegges med 60 prosent. Anbyderne må ha fem referanseprosjekter som er fullført i løpet av de siste 10 årene. Alle må være på mer enn 250 millioner kroner. Minst tre av dem må være på mer enn en halv milliard.

Strekningen Rugtvedt – Dørdal er på ca. 16 kilmeter og er planlagt som ny 4–feltsvei med 110 km fartsgrense. Strekningen forventes åpnet for trafikk innen utgangen av 2019.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.