Flaskehals blir fjernet i Løten

Det er smalt og lavt under brua som fører Rørosbanen over fylkesveg 166 i sentrum av Løten i Hedmark. Nå skal den erstattes med en moderne bru. Vegvesenet vil ha pris på jobben innen utgangen av året.

Som det går fram av bildet, heter fylkesveg 166 også Skolevegen. Forhåpentligvis er det ikke mange som bruker den som det. De som måtte gjøre det, ser sikkert fram til skoleåret 2019/2020 da dette makkverket blir erstattet av en skikkelig skoleveg.
Som det går fram av bildet, heter fylkesveg 166 også Skolevegen. Forhåpentligvis er det ikke mange som bruker den som det. De som måtte gjøre det, ser sikkert fram til skoleåret 2019/2020 da dette makkverket blir erstattet av en skikkelig skoleveg. Bilde: Google
9. nov. 2017 - 00:39

I Løten sentrum er det ikke mulig for høye biler å krysse jernbanen. Fylkesvegene 166 og 167 går under banen, men ingen av bruene har plass til kjøretøyer som er høyere enn 3,2 meter.

Å bygge ny jernbanebru over fv 166 blir ingen enkel jobb. Under den nye brua skal det være en fri høyde på 4,9 meter. Det betyr at vegen må senkes på begge sider av banen. Randbebyggelsen er tett, så det er uaktuelt å legge om vegen midlertidig.

Vegvesenet har valgt å stenge fylkesveg 166 i ganske lag tid, kanskje lenger enn et år.

To kjørefelt og g/s-veg

Lysåpningen under den nye brua blir ikke bare høyere enn nå, den blir også vesentlig bredere. Det blir plass til to kjørefelt og gang/sykkelveg.

- Brua er en flaskehals, sier byggeleder Asgeir Skymoen i Region øst. - Mange ganger har det oppstått trafikkaos når høye vogntog har rygget fordi høyden under brua er for lav.

- Det er ikke avgjort når fylksveg 166 blir stengt, men vi regner med at det skjer i februar. Den nye brua skal monteres i en periode på 96 timer uten togtrafikk i august neste år. Innen 3. juli 2019 må alt arbeid være fullført, sier Skymoen.

Mange ledninger under brua

Vegvesenet samarbeider med Bane NOR, Løten kommune, Telenor og Eidsiva Nett om prosjektet. Det skal legges 450 meter nye vann-, avløps- og overvannledninger og 1 700 meter nye kabler.

Jernbanebrua får landkar av betong. Overbygningen blir et lavtbyggende ståltrau. Til landkaret vil det gå med 830 kbm betong, 145 tonn armering, til overbygningen 77 tonn stål.

I tillegg til den nye jernbanebrua skal de bygges landkar for en parallell bru for et nytt spor. Bane NOR skal derfor bidra til finansieringen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.