I Løten sentrum er det ikke mulig for høye biler å krysse jernbanen. Fylkesvegene 166 og 167 går under banen, men ingen av bruene har plass til kjøretøyer som er høyere enn 3,2 meter.
Å bygge ny jernbanebru over fv 166 blir ingen enkel jobb. Under den nye brua skal det være en fri høyde på 4,9 meter. Det betyr at vegen må senkes på begge sider av banen. Randbebyggelsen er tett, så det er uaktuelt å legge om vegen midlertidig.
Vegvesenet har valgt å stenge fylkesveg 166 i ganske lag tid, kanskje lenger enn et år.
To kjørefelt og g/s-veg
Lysåpningen under den nye brua blir ikke bare høyere enn nå, den blir også vesentlig bredere. Det blir plass til to kjørefelt og gang/sykkelveg.
- Brua er en flaskehals, sier byggeleder Asgeir Skymoen i Region øst. - Mange ganger har det oppstått trafikkaos når høye vogntog har rygget fordi høyden under brua er for lav.
- Det er ikke avgjort når fylksveg 166 blir stengt, men vi regner med at det skjer i februar. Den nye brua skal monteres i en periode på 96 timer uten togtrafikk i august neste år. Innen 3. juli 2019 må alt arbeid være fullført, sier Skymoen.
Mange ledninger under brua
Vegvesenet samarbeider med Bane NOR, Løten kommune, Telenor og Eidsiva Nett om prosjektet. Det skal legges 450 meter nye vann-, avløps- og overvannledninger og 1 700 meter nye kabler.
Jernbanebrua får landkar av betong. Overbygningen blir et lavtbyggende ståltrau. Til landkaret vil det gå med 830 kbm betong, 145 tonn armering, til overbygningen 77 tonn stål.
I tillegg til den nye jernbanebrua skal de bygges landkar for en parallell bru for et nytt spor. Bane NOR skal derfor bidra til finansieringen.