FERGER

Fjord1 overtar to utslippsfrie  fergestrekninger i Nordland

Selskapet vant tiårskontrakten med Statens vegvesen på drift av riksveifergesambandene Bognes-Skarberget og Drag-Kjøpsvik.

Fergeleiene på de to riksveifergestrekningene, som her på Skarberget, må bygges om når Fjord 1 skal sette inn nye, utslippsfrie ferger.
Fergeleiene på de to riksveifergestrekningene, som her på Skarberget, må bygges om når Fjord 1 skal sette inn nye, utslippsfrie ferger. Foto: Jarle Skoglund
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
14. apr. 2021 - 12:54

Det betyr at Torghatten Nord, som drifter de to fergestrekningene i dag, mister oppdaget, og at det blir Fjord1 som skal sette inn nye elektriske ferger på strekningene.

Selskapet vant oppdraget i konkurranse med tre andre, og kontraktssummen med Statens vegvesen lyder på 103 millioner kroner.

Oppdraget gjelder tiårsperioden fra 1. desember 2022 til 30. november 2032 - eller fram til sommeren 2034 dersom Vegvesenet bruker opsjonen på 18 inntil måneders forlengelse av kontrakten.

Skal driftes uten utslipp

Pris var eneste tildelingskriterium for den nye 10-årskontrakten, men Statens vegvesen hadde stilt krav om at fergene skal være utslippsfrie - noe som i praksis betyr at fergene må være batterielektriske eller bruke hydrogen eller amoniakk som energibærere.

Kravet om at minst 90 prosent av energiforbruket til de tre fartøyene som skal trafikkere sambandene (to ferger mellom Skarberget og Bognes, og en ferge mellom Drag og Kjøpsvik) begynner imidlertid ikke å gjelde før fem måneder etter at fergedriften har startet opp under den nye kontrakten.

Verftsdirektør Leiv Sindre Muren ved Myklebust er lette og glad for å ha landet kontrakten på hydrogenfergene.
Les også

Norske Myklebust skal bygge verdens største hydrogenferger: – Den satt langt inne

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.