Johan Brantmark er prosjektsjef for E4-prosjektet "Förbifart Stockholm" som skal få flyt i trafikken rundt Stockholm når det åpner - fire år forsinket - i 2030.  Halvparten av tunnelene er ferdigboret, kunne han fortelle.
Johan Brantmark er prosjektsjef for E4-prosjektet "Förbifart Stockholm" som skal få flyt i trafikken rundt Stockholm når det åpner - fire år forsinket - i 2030. Halvparten av tunnelene er ferdigboret, kunne han fortelle. (Foto: Per Helge Seglsten)

Fjellsprengningskonferansen 2019

Fjellsprengingskonferansen er i gang

Förbifart Stockholm var et av tunnelprosjektene som ble presentert i innledningen av Fjellsprengningskonferansen 2019.

Den 18 kilometer lange tunnelen fra Tyrifjorden som skal sørge for at Oslo får en drikkevannskilde nummer to; Londons nye «underelviske» kloakksystem; den kompliserte masseforflyttingsjobben i forbindelse med Fellesprosjektets bygging av ny E16 og jernbane mellom Sandvika og Hønefoss; kobbergruvedrift i sårbare områder i Finnmark, og framdriften i skandaleprosjektet E4 Förbifart Stockholm:

De fleste med interesse for tunneldrift fant interessante ting i programmet til Fjellsprengningskonferansen 2019 - allerede før første lunsjpause.

Prosjektsjef Johan Brantmark i Förbifart Stockholm fortalte i sitt foredrag at man regner med at prosjektet vil bli fire år forsinket, og åpne i 2030. Noe av problemene skyldes problemene rundt en av delkontraktene som ble utført av et italiensk entreprenørkonsortium. Denne kontrakten ble i mars i år hevet av Trafikverket, begrunnet med brudd på arbeidsmiljøbestemmelsene. Kontrakten er blitt lyst ut på nytt, men Brantmark fortalte på Fjellsprengingskonferansen at man ikke var fornøyd med antall deltakere i anbudskonkurransen, og den er derfor lyst ut for andre gang.

Les også

Begynner å bli tradisjon

Fjellsprengningskonferansen arrangeres for 57. gang i år, og samler i år 34 utstillere og rundt 900 deltagere fra byggherrer, entreprenører, utstyrsleverandører og andre bransjer som på en eller annen måte har en tilknytning til det å bore hull i fjell.

Leverandørene er svært interesserte i å være til stede under Fjellsprengningskonferansen. De 34 utstillerplassene i foajeen utenfor konferansesalen ble fylt opp i løpet av to dager. Foto: Per Helge Seglsten

Utstillertallet er maks av det man får presset inn i Radisson-hotellet i Tullinsgate i Oslo - hvor konferansen har holdt hus helt siden hotellet ble bygget i 1975 - mens antall deltagere er litt lavere enn tidligere år.

– Men det kommer noen titalls deltagere uanmeldt også, så det totale antallet er litt usikkert ennå, sier prosjektleder i Tekna og ansvarlig for konferansen, Siri Engen, og innrømmer at det er en liten utfordring, ikke minst fordi de gjerne vil ha full bevertning - inkludert den ikoniske erter, kjøtt og flesk-middagen torsdag kveld.

Før det inneholdt programmet imidlertid andre matnyttige temaer, som «Helsegevinst ved TBM-drivemetode», «Bruk av eksplosivsøkhund», Utfordringer med driving av tunneler tett på annen sensitiv infrastruktur» og «Kraftverkstunneler med små tverrsnitt». For å nevne noe. 

Konferansen er viet fjellsprenging torsdag, mens bergmekanikk og geoteknikk står på programmet på avslutningsdagen, fredag. Hele programmet finner du her.

Les også

Forsiden akkurat nå