Skisse fra Vegvesenet som viser hvordan veganlegget og Randselva bru kan bli seende ut. Men bruløsningen er også opp til entreprenøren, og Vegvesenet imøteser gode forslag.
Skisse fra Vegvesenet som viser hvordan veganlegget og Randselva bru kan bli seende ut. Men bruløsningen er også opp til entreprenøren, og Vegvesenet imøteser gode forslag. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Tre norske og en kinesisk entreprenør vil bygge ny E16 ved Jevnaker

Disse har meldt sin interesse for strekningen Eggemoen-Åsbygda.

Og det er altså prekvalifiseringen framover som avgjør.

Disse har meldt sin interesse:

PNC Norge

Implenia

Kruse Smith Entreprenør

Og altså det kinesiske firmaet China Communications Construction Company.

Den kritiske etappen

I begynnelsen av mai var det utlysing av prekvalifisering for del 1 av utbyggingen, Eggemoen-Åsbygda. Det er det minste kontrakten men den mest kritiske aktiviteten, siden den innbefatter Randselva bru på nærmere 600 meter (og ellers rundt 1,6 kilometer veg). Terrenget er variabelt og kupert, og brua er den mest tidskritiske flaskehalsen.

Vegbyggingen gjennomføres som såkalt totalentreprise med konkurransepreget dialog med forutgående prekvalifisering. I den første fasen inviteres tre leverandører til å levere tilbud på jobben med å prosjektere og bygge ny E16. Etter konkurransepreget dialog med de tre firmaene blir til slutt en entreprenør plukket ut til jobben. Planen er at kontrakten signeres i januar 2019, og at arbeidene starter i februar.

Del 2 av dette prosjektet, Åsbygda-Olum, består av 12,5 kilometer veg, og dette prosjektet starter så tidlig som et halvt år etter at del 1 starter. Vegvesenets mål er at kontrakten lyses ut i november, og at del 2 skal være prekvalifisert før jul i år.

LES OGSÅ: Utbygging og finansiering av E16 Eggemoen-Olum ble vedtatt av Stortinget

Spent på grunnforholdene

Vegvesenet beskriver kontrakten slik: «Arbeidet består av prosjektering og bygging av E16 mellom eksisterende E16 ved Eggemoen og frem til profil 2600 (Åsbygda). Anlegget går gjennom et variert naturlandskap, med sammenhengende skogsområde på Eggemoplatået, elvesletten ved Randselva med beitemark og et mindre område med landbruksareal mot slutten av parsellen. Hovedskillet mellom jord- og skogbrukslandskap går ved Randselva. Fra tilslutningen ved Eggemoen, går vegen over Eggemoplatået videre frem mot Randselva. Over Randselva, elvesletten og jernbanen, skal det bygges en ca. 600 m lang bru. Videre legges vegen på en fylling frem mot parsellslutt ved profil 2600.»

– Grunnforholdene blir trolig en utfordring, spesielt ved Randselva der det skal bygges ei 60 meter høy bru. Vi må regne med en del marin leire og kanskje krevende fundamentering. Vi håper entreprenørene kommer med gode løsninger, fortalte Vegvesenets prosjektleder Åge Brudeseth i et intervju i siste utgave av Våre Veger.

Og hva med alunskifer?

Likeledes kan alunskifer bli et problem. Prosjektstaben vet ikke noe om omfanget, men tar høyde for at slike masser må håndteres, og at deponering av skiferen kan bli en utfordring. Men her kan prosjektstaben trekke på erfaringene fra byggingen av riksveg 4 på Gran på Hadeland, hvor store mengder alunskifer måtte deponeres lokalt for tre-fire år siden.

Hele prosjektet Eggemoen-Olum har en kostnadsramme på 3,01 milliarder kroner.

LES OGSÅ: Ett firma vil gjøre grunnundersøkelser for nye E16 mellom Eggemoen og Olum i Buskerud

Forsiden akkurat nå