Dette bilder viser hvor dagens nye E6 stopper (nede i svingen). Parsellen som nå skal bygges legges på venstresiden av dalføret og nordover forbi Trofors sentrum.
Dette bilder viser hvor dagens nye E6 stopper (nede i svingen). Parsellen som nå skal bygges legges på venstresiden av dalføret og nordover forbi Trofors sentrum. (Foto: Jarle Skoglund)

Fire entreprenører vil bygge E6 Svenningelv-Lien

Prekvalifiseringen av E6 Svenningelv-Lien er i gang. Fire entreprenører har meldt sin interesse for å bygge strekningen. Planlagt oppstart er høsten 2021.

Statens vegvesen lyste 7. november ut konkurransen om prosjektering og bygging av ny E6 mellom Svenningelv og Lien i Grane kommune på Helgeland.

Illustrasjonen viser blant annet planlagte nye Svenningelv bru med ny E6 og tunnel inn i Bergåsen. Tettstedet Trofors i bakgrunnen. Illustrasjon: Statens vegvesen

– I dag er vi svært fornøyd når vi kan presentere fire tilbydere som vi kan ta med oss videre i prosessen, sier Bård Nyland, prosjektleder for E6 Helgeland, i en pressemelding.

Følgende entreprenører har meldt sin interesse for oppdraget:

  • Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav Norge
  • Impresa Pizzarotti & C. S.P.A.
  • Leonard Nilsen & Sønner
  • OHL-Puentes JV – E6 Svenningelv – Lien (Joint venture Obrascón huarte lain s.a og Puentes y Calzadas Infraestructuras)

Statens vegvesen vil i prekvalifiseringsprosessen velge ut tre eller fire leverandører som inviteres til å gi tilbud. Gjennom vinteren og våren 2021 skal de leverandørene som blir prekvalifisert utarbeide sine løsninger og tilbud. Det antas at kontrakt kan skrives i juni og at oppstart av byggearbeidene vil kunne starte høsten 2021.

Les også

Omfattende arbeid med mange leveranser

Kart over strekningen. Illustrasjon: Statens vegvesen

Kontrakten omfatter prosjektering og bygging av omkring 10,3 kilometer ny E6 på strekningen Svenningelv-Lien på vestsiden av Trofors. Hele strekningen er i Grane kommune i Nordland.

Entreprenøren som tildeles oppdraget skal prosjektere og bygge:

  • To tunneler (cirka 2000 og 90 meter lange)
  • To store bruer over Vefsn og Svenningelva
  • Cirka 7,7 kilometer vei i dagen i nytt terreng, og påkobling til eksisterende E6
  • Bygging av rundt 2,8 kilometer fylkeskommunale, kommunale og private veier
  • Forsterkning av omkring to kilometer kommunal vei
  • Bygging av driftsveier og adkomstveier med en samlet lengde på rundt 1,7 kilometer
  • Fire kanaliserte kryss
Les også

Forsiden akkurat nå