TUNNELER

Fire E39-tunneler EU-oppgraderes: Den beryktede gamleveien må ta trafikken

Trafikken blir ledet om Kvinesheia i flere måneder.

Tusenvis av meter med kabel går med under tunneloppgraderingen på OPS-strekningen på E39 mellom Lyngdal og Flekkefjord.
Tusenvis av meter med kabel går med under tunneloppgraderingen på OPS-strekningen på E39 mellom Lyngdal og Flekkefjord. Foto: Allfarveg AS
Av Thor Søndenaa
28. nov. 2019 - 05:11

E39 holdes stengt mellom Lyngdal og Feda i to lange perioder mens fire tunneler oppgraderes til EU-standard. Dermed har bilister på vei mellom Lyngdal og Feda siden midten av august vært tvunget til å gjenoppfriske bekjentskapet med den beryktede Kvinesheia og bakken opp til Utsikten.

De fire tunnelene på til sammen 8,5 km - Fosselandstunnelen, Fedaheitunnelen, Teistedalstunnelen og Vatlandstunnelen - på OPS-strekningen gjennomgår en grundig oppgradering for å oppfylle de nye EU-forskriftene, kan daglig leder i Allfarveg AS, Dagfinn Røkenes, fortelle.

Fellesprosjektet Arna-Stanghelle består av lange tunneler der ny E16 utgjør cirka 29 kilometer og jernbanen er på cirka 28 kilometer
Les også

Sjokktall: Strekning mellom Oslo og Bergen blir 10 milliarder dyrere

OPS-kontrakten går til 2031

Prosjektet er en del av Statens vegvesen sitt landsdekkende program for rehabilitering av tunneler over 500 meter. Fordi Allfarveg etter OPS-kontrakten har driftsansvaret på strekningen fram til 2031, har Vegvesenet i dette tunnel-prosjektet gått inn på en avtale der Allfarveg fungerer som byggherre overfor Veidekke og Bravida som utfører jobben, mens Vegvesenet stiller midler til rådighet.

– Vi følger med på prosjektet, deltar i møter og ser etter at resultatet blir i samsvar med regelverket, sier prosjektleder i Statens vegvesen, Stig Berg-Thomassen.

Kostnadene for rehabilitering av de fire tunnelene er beregnet til 145 millioner kroner inklusive mva.

Samlet pris for tunneloppgraderingen på landets riksveger ligger på rundt 8 milliarder kroner ifølge Vegvesenets nettsider.

Rosenkrantzgate i Oslo ble i 2022 malt i regnbuefarger, i strid med Vegtrafikklovens bestemmelser.
Les også

Setter stopp for Pride-gangfelt

Åpnes midlertidig til vinteren

I første omgang har E39-strekningen vært stengt fra august, og fram til til 15. desember. Neste stengeperiode er planlagt fra 15. mars og fram til ferdigstillelse i juni.

Prosjektleder i Statens Vegvesen, Stig Berg-Thomassen. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Prosjektleder i Statens Vegvesen, Stig Berg-Thomassen. Foto:  Statens vegvesen

Poenget har vært å unngå stenging i de kritiske periodene med stor trafikk sommerstid og vanskelige kjøreforhold om vinteren, forklarer Berg-Thomassen. Hvis det blir vinterlige forhold - i praksis betydelig snøfall - kan vegen bli åpnet tidligere enn planlagt dato i desember.

Hos Presis Vegdrift som har driftsansvaret på vegen over Kvinesheia, er beredskapen økt ut over vanlig nivå for å sikre god og sikker framkommelighet så lenge omkjøringen pågår.

Utenforstående har undret seg noe over tilsynelatende liten byggeaktivitet i tunnelene hittil i stengingsperioden. Lokalt har det vært hevdet at trafikken burde vært satt på i perioder. Lokalavisen Agder hevder at omkjøringen alene har en samfunnsøkonomisk kostnad på 165 mill. kr.

Mizanur Rahaman, prosjektleder i Statens vegvesen
Les også

Lovende test for el-lastebil: – En av de mest krevende veiene vi har

Teknisk oppgradering

– Vesentlig handler dette om en teknisk oppgradering i forbindelse med sikkerhetsopplegget inne i tunnelen og lite byggeteknisk. Hovedmålet er økt sikkerhet for trafikantene, presiserer både Røkenes og Berg-Thomassen.

Daglig leder i Allfarveg AS, Dagfinn Røkenes. <i>Foto:  Allfarveg AS</i>
Daglig leder i Allfarveg AS, Dagfinn Røkenes. Foto:  Allfarveg AS

Det handler om nytt fiberopplegg, kameraovervåking, nødtelefonopplegg, nødskap, skilting o.l. Tusenvis av kilometer kabel skal rulles ut, kobles og ikke minst - sjekkes både lokalt og mot VTS.

Under monteringen er sikkerhetsutstyret i tunnelene koblet ut slik at det ville være i strid med regelverket å sette trafikken på. I perioden 15. desember – 15. mars vil utstyret bli aktivert til samme nivå som før arbeidene ble satt i gang.

Byggherre, entreprenør og Statens vegvesen har i samarbeid kommet fram til tidsrammen for prosjektet. Tidvis har det også blitt jobbet i helgene for å holde og til og med øke framdriften, ifølge Røkenes.

kart
Les også

NTP: Nye Veier mister to veiprosjekter i Troms

Håper å bli ferdig før tiden

Ved utgangen av oktober var arbeidene i Fosselandstunnelen anleggsteknisk stort sett ferdige, og trafikken går nå som normalt der. Det kan bli behov for noen supplerende arbeider som utføres med manuell dirigering, fortrinnsvis på nattestid.

Likeledes kan det bli nødvendig å stenge Fedaheitunnelen i korte perioder og sende trafikken via Feda sentrum. Dette vil i tilfelle bare skje i lavtrafikkperioder.

Både Røkenes og Berg-Thomassen er optimistiske med tanke på ferdigstillelse av prosjektet før den planlagte sluttdatoen i juni.

HAV Group har designet fergene til Fjord1 og skal levere elektriske og autonome system og funksjoner. Fergene skal inn på E39 Lavik-Oppedal i september 2026. Fergene tar 120 PBE og 399 passasjerer. De bygges ved Tersan i Tyrkia.
Les også

Fjord1: : Velger Tyrkia som byggested for selvkjørende ferger

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.