Finsk firma måtte kastes ut fra Norges vestligste fergekontrakt

Sundquist Investments fikk kontrakten, men klarte ikke å levere.

Dalsøy-Haldorneset er Norges vestligste fergestrekning.
Dalsøy-Haldorneset er Norges vestligste fergestrekning. Bilde: Ill.: Statens vegvesen
11. mars 2019 - 05:15

I slutten av november i fjor meldte finske Sundquist Investments til Vegvesenet at:

«Sundquist Investment Oy Ab har havnet i en situasjon der vi ikke kommer til å ha mulighet til at gjennomføre dette prosjektet. Hovedfergen Nårafjord kommer ikke at kunne ferdigstilles før oppstart og vi står uten reservefartøy. Hvis vi fortsetter jobben på Nårafjord så kommer selskapet at bli insolvent og risikere konkurs.»

Få dager senere hevet Statens vegvesen fergekontrakten med det finske firmaet.

Sundquist Investments fikk kontrakten i en anbudsprosess ved årsskiftet 2016/2017.

Fire tilbud

Da var det fire rederier som ga pris på oppdraget. De to anbudene som lå lavest, ble avvist fordi fergene som ble tilbudt ikke passet til fergekaiene. Dermed gikk kontrakten til finske Sundquist Investments, som skulle drive strekningen fra og med årsskiftet 2018/2019. Fjord1, som drev strekningen fram til 2019, hadde en pris som lå langt over konkurrentenes.

Sundquist Investments fra Hanko på den finske sørkysten hadde aldri hatt fergekontrakter i Norge tidligere.

Nå lyses kontrakten for fire års drift (2020-2023) av fergesambandet ut igjen, ettersom det finske firmaet ikke kunne levere fergedriften likevel.

Vegvesenet har formelt hevet kontrakten med Sundquist Investements før kontrakten startet opp, og det er ikke kommet innsigelser til hevingen.

Signaler om problemer 

Fergedriften er i mellomtiden løst med en midlertidig kontrakt med Fjord1, som hadde driften av strekningen fram til 2019.

Etter det Veier24 erfarer, så gikk byggemøtene mellom Vegvesenet og Sundquist Investments på vanlig måte. Men utover høsten i fjor kom det signaler om at finnene ville få problemer med å levere i henhold til kontrakten. Til slutt måtte Vegvesenet konstatere at firmaet ikke ville kunne oppfylle avtalen, og kontrakten ble hevet.

Frist for å komme med tilbud på oppdraget nå er 15. mai. Oppdragsgiver har opsjon på å utvide kontrakten med inntil fem år. 

Sambandet går mellom Daløy og Haldorneset i Solund kommune i Sogn. Det inngår i fylkesvei 31. Kontrakten som gjaldt fra 1. januar 2019 hadde en verdi på 48,18 millioner kroner, og hadde fem års varighet med opsjon på inntil tre års forlengelse.

Fergesambandet knytter sammen to av de ytterste bebodde øyene i Solund-Daløyna og Ytre Sula. Overfarten tar åtte minutter. Folketallet på øyene er beskjedent, og det er også Vegvesenets krav til kapasitet på ferga. 10 PBE er alt som forlanges.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.