ASFALT

Fersk asfaltentreprenør bygger nytt, miljøvennlig verk i Vikersund

Asfaltentreprenøren Brani øker satsingen i østlandsregionen og skal nå bygge et av Norges mest miljøvennlige asfaltverk på Snarum i Vikersund.

Det nye  asfaltverket, av typen Lintec Linnhoff CSE 3000, er nå under ferdigstillelse hos Lintec Linnhoff i Tyskland.
Det nye asfaltverket, av typen Lintec Linnhoff CSE 3000, er nå under ferdigstillelse hos Lintec Linnhoff i Tyskland. Foto: Lintec
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
19. mai 2020 - 14:56

Brani, som har hovedkontor i Lierskogen, ble opprettet i 2016. Selskapet er i dag en veletablert asfaltentreprenør på Østlandet. Gjennom å etablere et eget asfaltverk vil selskapet kunne produsere egen asfalt fremfor å kjøpe asfalt fra andre produsenter. 

Selskapets investerer noen titalls millioner i det topp moderne asfaltverket, som etter planen skal stå ferdig tidlig i fjerde kvartal i år. Asfaltverket skal ligge i Snarum Pukkverk i Vikersund.

– Vi ønsker å produsere asfalt mest mulig miljøvennlig og kostnadseffektivt. Derfor investerer vi nå i et asfaltverk som blir et av Norges mest miljøvennlige, men som også gir asfalt av topp kvalitet til en konkurransedyktig pris, sier Roy Norum, styreleder i Brani.

AB Volvo planlegger en batterifabrikk i Sverige. Den skal blant annet produsere batterier til selskapets lastebiler.
Les også

Volvo skal produsere 300.000 tonn batterier i Sverige

Skal utfordre de store

I fjor la Brani omtrent 22.000 tonn asfalt, primært på østlandsområdet, men da gjennom innkjøpt asfalt.

– En stor fordel med å ha vårt eget asfaltverk er at vi gjør oss uavhengig av de store selskapenes «av og på»-politikk med hensyn til leveranse av kvalitetsmasser til konkurransedyktige betingelser, sier Roy Norum.

Brani ønsker å være en frittstående aktør som kan kontinuerlig levere høykvalitetsmasser og dermed representere et attraktivt alternativ for mange mindre og mellomstore entreprenører som møter mange av de samme leveransebegrensningene i hverdagen.

Batteriproduksjon er en komplisert prosess med mange trinn og elementer. Det er mange norske selskaper som kan bidra på flere av trinnene før selve celleproduksjonen, den de fleste omtaler som batterifabrikk. I Norge er det så langt Morrow, Beyonder, Elinor og Freyr som er i det siste trinnet på denne illustrasjoneng. Etter celleprodusententene, kommer de som setter cellene sammen til batteripakker – for biler, skip, stasjonær lagring, nettstabilisering eller annet.)
Les også

Pauset norsk giga-drøm – nå girer de opp i Asia

Miljøvennlig asfaltverk

Det nye høyteknologiske asfaltverket, av typen Lintec Linnhoff CSE 3000, er nå under ferdigstillelse hos Lintec Linnhoff i Tyskland. Asfaltverket vil kunne produsere opptil 200 tonn asfalt per time, med tre tonns mixer og 350 tonn lagersiloer for ferdigprodusert masse.

Anlegget har integrert skumanlegg for produksjon av lavtemperaturasfalt (LTA). En fullverdig LTA-enhet gjør at anlegget kan produsere lavtemperaturasfalt, med 35-40 grader lavere produksjonstemperatur enn tradisjonell hot-mix asfalt. Det byr lavere energiforbruk og utslipp samt bedre arbeidsmiljø for asfaltarbeidere.

– Utslippene av støv, støy og CO2 ligger langt under myndighetens krav, sier Per-Kristian Arentz-Nilsen, daglig leder i Brani.

Slik ser Climeworks for seg at et anlegg for fangst av CO2 fra lufta kan se ut i Norge.
Les også

Får 26 mill. Vil fange CO2 fra lufta i Norge: – Viktig skritt i riktig retning

Også gjenbruksasfalt

Per-Kristian Arentz-Nilsen, daglig leder i Brani.
Per-Kristian Arentz-Nilsen, daglig leder i Brani.

Asfaltverket kan også produsere asfalt med opptil 20-25 prosent innslag av gjenbruksasfalt, med tilhørende betydelige kostnads- og miljøbesparelser.

Fabrikken vil kunne levere alle relevante produkter. Verket går i tillegg på elektrisitet og gass, som gir svært lave utslippsverdier sammenliknet med mange andre asfaltverk som fremdeles drives med diesel.

– I dag kjøper vi til tider asfalt fra verk som ble etablert for 20 år siden og som ikke er bærekraftige miljømessig sett. Entreprenørbransjen må i likhet med andre bransjer bli mer miljøvennlige, uten at vi øker veikostnadene. En lavthengende frukt er i så måte å bruke asfalt som er fremstilt mest mulig miljøvennlig, sier Arentz-Nilsen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling
- Uten mer penger klarer vi ikke å ta igjen forfallet hverken for vei eller jernbane, sier Liv Kari Skudal Hansteen, administrerende direktør i RIF.
Les også

Slår alarm: – Kan få alvorlige konsekvenser

God tilgang til steinforekomster

Asfaltverket skal ligge i Snarum Pukkverk i Vikersund. Steinforekomstene der er av svært høy kvalitet med lys stein som har meget gode egenskaper for asfaltproduksjon. Det vil gi Brani mulighet til å delta i alle typer offentlige anbud, inkludert statskontrakter.

Selskapet har i dag 21 ansatte og forventer å omsette for omtrent 45 millioner kroner i 2020. Ved det nye asfaltverket på Snarum kommer selskapet til å ansette ytterligere 4-5 årsverk, og selskapet budsjetterer for en betydelig vekst.

– Målet er å øke antall arbeidsplasser ytterligere når vi er operative med asfaltverket vårt og begynner å levere asfalt, og legge asfalt, til veier på hele østlandsområdet, sier Arentz-Nilsen.

Maria Archontoulis og Per Kristian Næss-Fladset i DNB.
Les også

Norges største bank bruker gründere til å drive innovasjon

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.