Omfattende ombygging av fergeleiet på Drag. Det skal blant annet tilpasses drift med nullutslippsferger (el-ferger).
Omfattende ombygging av fergeleiet på Drag. Det skal blant annet tilpasses drift med nullutslippsferger (el-ferger). (Foto: Statens vegvesen)

Fergesambandet Drag-Kjøpsvik åpner 1. november

Men ombyggingen er langt fra ferdig.

Ombyggingen av fergesambandet Drag-Kjøpsvik på riksvei 827 har kommet godt i gang. Nå gjenåpnes sambandet for trafikk etter å ha vært stengt i to måneder. Fra 1. november gjenopptar ferjen MF Vardehorn sin vanlige rute, skriver Vegvesenet i en melding.

Ombyggingen vil også å gi bedre og sikrere trafikkavvikling. Samtidig bygges servicebygg med oppholdsrom og toalettfasiliteter som er tilrettelagt for reisende med spesielle behov (universell utforming). Foto: Statens vegvesen

Ombyggingen er et ledd i det grønne skiftet. Når fergeleiene står ferdig i desember 2022 setter Statens vegvesen inn nullutslippsferger (el-ferger) i begge samband som krysser Tysfjorden. Ombyggingen vil også å gi bedre og sikrere trafikkavvikling. Samtidig bygges servicebygg med oppholdsrom og toalettfasiliteter som er tilrettelagt for alle reisende.

Den 3. januar 2022 stenger sambandet E6 Bognes-Skarberget i tre måneder. Også det for ombyggingen. Da rutes all trafikk over Drag-Kjøpsvik og det settes inn to ferger der.

Les også

Fortsatt anleggsarbeid

Fergeleiene på Drag og i Kjøpsvik kommer fortsatt til å være en byggeplass i lang tid framover. Dette vil skape noen utfordringer. Oppstillingsplassene på ferjeleiene vil få et midlertidig dekke av grus. Statens vegvesen og entreprenøren Peab Anlegg vil iverksette nødvendige støvdempende tiltak.

Brakkerigg og maskiner som i dag legger beslag på deler av parkeringsplassen ved fergeleiet i Kjøpsvik, blir stående frem til ombyggingen er ferdigstilt i desember 2022.

Les også

Forsiden akkurat nå