Den 567 meter lange Sjøormporten i Telemark skal rehabiliteres. Tunnelen på riksvei 36 sto ferdig i 1989, og har en ÅDT på rundt 2500.
Vegvesenet har lyst ut jobben, og det er fem entreprenører som har meldt sin interesse:
- Consto Anlegg øst
- Contexo
- Kruse-Smith
- Mesta
- Skorve Anlegg (Seljord)
Vegvesenet har foreløpig ikke offentliggjort tilbudsprisene med bakgrunn i at dette er en konkurranse med dialog.
Omfattende tunnelarbeider
Vegvesenet beskriver arbeidene som omfattende og komplekse. Det er snakk om både sprenging og mye bergsikring inne i tunnelen, og entreprenøren skal rive og sette opp ny vann- og frostsikring som skal dekkes med sprøytebetong.
Det skal bli nye evakueringslys på tunnelveggene gjennom hele tunnelen. Rømingsveier skal skiltes, det kommer nye nødstasjoner i og utenfor tunnelen. Nytt lysanlegg skal på plass. Overvannsystemet i østenden av tunnelen skal oppgraderes.
Og en del arbeid i dagen også
Ute i dagen skal det settes opp nytt teknisk bygg på østsiden av tunnelen. Det skal anlegges sedimentasjonstank for vaskevann og oppsamling av brannfarlig væske fra tunnelanlegget i øst. Det kommer nytt nødstyringspanel på begge sider, fjernstyrte bommer, nye blinklyssignaler og kameraovervåkning av innkjøringssonene til tunnelen.
Dessuten blir det havarilommer i dagsonen på begge sider av tunnelen og nytt vegrekkverk.
Vegen påregnes å være stengt i lange perioder i høst mens arbeidet pågår.
Ferdigstillelse er satt til 13. desember 2019.