E6 STORHOVE-ØYER

Fem entreprenører prekvalifisert av Nye Veier på E6 Storhove-Øyer

Nye Veier har i dag prekvalifisert fem leverandører til konkurransen om å bygge ny motorvei mellom Storhove og Øyer.

Delstrekningen er cirka 9,6 kilometer lang og består av motorvei i dagen i tillegg til en cirka 2,6 kilometer lang toløpstunnel forbi Fåberg.
Delstrekningen er cirka 9,6 kilometer lang og består av motorvei i dagen i tillegg til en cirka 2,6 kilometer lang toløpstunnel forbi Fåberg. Foto: Rune Kjøs/Nye Veier
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
27. jan. 2021 - 10:11

De prekvalifiserte er:  

  • Veidekke Entreprenør AS med underleverandør Cowi AS
  • JV BGC (arbeidsfellesskapet Bertelsen, Garpestad og Comsa) med underleverandør SWS Engineering S.p.A.
  • Implenia Norge AS med underleverandør Sweco Norge AS
  • Obrascón Huarte Lain S.A med underleverandør Afry Norway AS
  • China Communications Construction Company ltd. Med underleverandør Atkins Norge AS
En kolonne består av fire til tolv militære kjøretøy. Kolonnene vil være merket, og kjøretøy med bred last vil ha følgebil og ekstra merking
Les også

Over 10.000 soldater inntar veiene i Finnmark

  <i>Foto:  Jarle Skoglund</i>
  Foto:  Jarle Skoglund

– Det har vært stor interesse for konkurransen etter at reguleringsplanene ble vedtatt. Av de seks totalentreprenørene som ønsket å bli prekvalifisert til konkurransen går vi nå videre med fem. De fem tilbyderne består av både norske og utenlandske selskaper. Samtlige av de utenlandske totalentreprenørene har med seg norske underleverandører, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier i en pressemelding.

Delstrekningen er cirka 9,6 kilometer lang og består av motorvei i dagen i tillegg til en cirka 2,6 kilometer lang toløps tunnel forbi Fåberg. Reguleringsplanene for E6-strekningen, som går gjennom både Lillehammer og Øyer kommune, er vedtatt. Veiprosjektet skal Ceequal-sertifiseres.

– Som byggherre ønsker vi i størst mulig grad å ivareta klima og miljø både i planlegging og utbygging av E6. Nye Veier stiller derfor krav overfor leverandørene om at prosjektet skal bærekraftsvurderes etter Ceequal-metoden, sier Aanesland.

Les også

Skroter E18-utbygging til Asker: – Ubegripelig

Signering før sommeren

Nye Veier planlegger å velge totalentreprenør i løpet av våren og signere kontrakt før sommeren.

– Delstrekningen E6 Storhove-Øyer inngår i utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei mellom Moelv og Øyer. Prosjektet er delt i tre kontrakter, og det er den nordligste kontrakten det konkurreres om nå. Med kontraktsignering før sommeren blir det tidlig anleggsstart og ferdigstillelse innen utgangen av 2024. Det betyr at Nye Veier om få måneder er i gang med utbyggingen av Gudbrandsdalen, samtidig som vi er godt i gang med planfasene både på Moelv-Storhove og Øyer-Otta, sier utbyggingsdirektør Øyvind Moshagen i Nye Veier.

Nye Veier har nylig åpnet 43 kilometer med firefelts motorvei mellom Kolomoen og Moelv. Når E6 Moelv-Øyer står ferdig i 2025 har Nye Veier levert totalt 86 kilometer med trafikksikker firefeltsvei til Innlandet. 

Planprosjektleder i Nye Veier, Harald Monsen.
Les også

Nye Veier har bestemt seg for hvor den nye Mjøsbrua skal gå

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.