Illustrasjon av sjøfyllingen som skal etableres ved Leirbakken i Ramfjord.
Illustrasjon av sjøfyllingen som skal etableres ved Leirbakken i Ramfjord. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Fem entreprenører er valgt ut til å gi pris på første E8-entreprise i Ramfjord

PEAB Anlegg, Målselv Maskin & Transport, Johs J. Syltern, Roald Madsen og Hærhe Entreprenør er pekt ut til å gi tilbud på oppdraget til rundt 50 millioner kroner.

Tilbydere er valgt ut fra kvalifikasjonskriteriene i konkurransegrunnlaget, og rangeringen er basert på innlevert dokumentasjon i henhold til leverandørens tekniske og faglige kvalifikasjoner.

De fem med best kvalifikasjoner blir nå invitert med videre, opplyser prosjektledelsen for E8-utbyggingen i Ramfjord.

Fikk 12 interessenter

Statens vegvesen mottok totalt tolv forespørsler om prekvalifisering til utlyst kontrakt for anbudskonkurransen K01 – Sjøfylling Leirbakken. Ni tilbydere gikk videre etter gjennomførte kvalifikasjonsvurderinger, og av dem står man nå igjen med fem.

Kontrakten er en del av det forberedende arbeidet til ny E8 i Ramfjord i Tromsø kommune.

200.000 kubikkmeter masse

Her skal det lages en sjøfylling som vil strekke seg fra Ramfjordbruas nordre landkar og videre inn mot land. Total lengde på fyllingen blir ca. 470 meter, og vil bestå av ca. 200.000 kubikkmeter masse. Noe av fyllmassen skal hentes lokalt fra toppen av Leirbakken og i veglinjen, mens resterende masse hentes fra skredtiltak ved Mostad.

Deler av fyllingen vil ligge tørt ved lavvann, og må erosjonssikres/plastres mot sjøfronten. Det må også etableres en undervannskonstruksjon av stein som på fagspråket kalles sjeté, hvor hensikten er å dempe havstrømmer eller bølger rundt sjøfyllingen.

Første av tre kontrakter

Dette er den første av totalt tre kontrakter som skal lyses ut, i forbindelse med byggingen av ny E8 i Ramfjord. På nyåret lyses andre del ut, som er kontrakt for skogrydding. Hovedkontrakten som er bygging av bru over Ramfjorden, veg i dagen og tilhørende konstruksjoner, lyses ut i første kvartal 2022 med fysisk oppstart høsten 2022.

Anleggsstart er forventet å komme i gang rundt mars/april 2022, avhengig av hvordan anbudsprosessen går.

Statens vegvesenopplyser at varigheten på arbeidet er estimert til ca. 8 måneder.

 

Forsiden akkurat nå