Noen slike holdeplasser for Metrobuss er allerede ferdig i Trondheim. Fire til skal anlegges i oppdraget som er ute på anbud nå.
Noen slike holdeplasser for Metrobuss er allerede ferdig i Trondheim. Fire til skal anlegges i oppdraget som er ute på anbud nå. (Statens vegvesen)

Fem delprosjekter i Miljøpakken på anbud

Et stort oppdrag i Miljøpakken i Trondheim er utlyst med frist 15. februar. Entreprisen omfatter fem delprosjekter som skal gjøre det lettere å ta seg fram både for myke trafikanter og den nye Metrobussen.

Oppdraget er en totalentreprise, men entreprenøren skal prosjektere i samarbeid med Statens vegvesen.

Tiltakene skal gjenomføres i bydelen Lade nordøst for Trondheim sentrum. To delprosjekter gjelder etablering av sykkelveg med fortau. Den ene strekningen er 800 meter lang og går langs Jarleveien/Lade allé. Den andre er 250 meter lang og går langs Falkenborgveien.

I Ladeveien skal det etableres en metrobusstasjon i hver retning, og det skal gjennomføres tiltak for å bedre framkommeligheten for bussen i Jarleveien.

I Ingemann Torps blir det også en metrobusstasjon i hver retning. Dette delprosjektet omfatter i tillegg nedbygging av Lade allé fra tre til to felt, og ombygging av krysset mellom Lade allé og Olav Engelbrektsons allè.

Det siste delprosjektet gjelder utbedring av en ulykkesbelastet rundkjøring i krysset mellom Lade allé og Haakon VIIs gate.

En opsjon inngår i oppdraget. Den gjelder etablering av 300 meter sykkelveg med fortau langs Stiklestadveien.

Anbudsbefaring finner sted 16. januar. Innen 1. juli 2019 må jobben være gjort.

Metrobuss er det samme som Superbuss. Navneskiftet fant sted tidligere i år. En Metrobuss er en 24 meter lang buss med tre ledd, som i stor grad kjører på egen trasé. Etter planen skal slike busser settes i drift i Trondheim i 2019.

Forsiden akkurat nå