– Konstant firehjulsdrift er en stor fordel om vinteren i Norge. Ekstremt lavt dieselforbruk og at maskinen, som av flere kalles en leddstyrt tipptruck, ikke lager spor i veibanen ved lass og full sving betyr mye ved valg av dumper forteller Fagsjef Maskin i Feiring Bruk, Roar Aaserud.
Det skriver leverandør Nasta i en pressemelding.
Fakta om Bell B60E:
Motor: Mercedes Benz (MTU) Model OM473LA (MTU 6R 1500) 577 hk.
Dreimoment: 2750 Nm
Transmisjon: Allison 4800 ORS
Dekkdimensjon: Front: 875/65 R29 Bak: Twin 24.00 R35
Maskinvekt: Total 42.476 kg
Nyttelast: Total 60.000 kg
Maks vekt total: 102.500 kg
Transportbredde: 4,45 m
Denne maskinen med 60 tonns nyttelast har vært utprøvd både av Feiring Bruk og av flere andre kunder i Norge i den senere tiden. Erfaringene er for mange overraskende gode. Maskinen er i dag satt i drift hos Feiring Bruk sitt pukkverk i Nittedal. Det er maskinfører Jon Henning Ruud som skal være sjåfør på denne. Både han og vedlikeholdsansvarlig i pukkverket, Tor Arne Nøst ser frem til å ta maskinen i bruk.
Nasta er eneleverandør av Bell dumpere i Norge. Det er allerede mange Bell dumpere ute i det norske markedet, men dette er altså den første Bell B60E levert norsk kunde. B60E er den største dumperen i sortimentet til produsenten.
Storkundeansvarlig hos Nasta, Vegard Gultvedt, og Ole Kristian Skauan, som er produktsjef hos Nasta, er begge enige i at både Bell B60E 4x4 og smalversjonen av Bell B45E 4x4 (med transportbredde under fire meter) vil bli godt mottatt:
– Dumperen vil være et flott tilskudd til entreprenør, tunnel og pukkverksindustrien i Norge, sier Gultvedt.

– Bell er teknologisk langt framme både med hensyn til brukervennlighet og sikkerhet for maskinføreren. Med Bell Fleetmatic er det enkelt å følge opp driften med daglige og om ønskelig live oppfølging av laste og kjøremønster, sier Skauan.