MASKINER & UTSTYR

Feiring Bruk er først ute med Bells 60-tonns dumper

Nasta har levert den første av sin største dumper til en norsk kunde.

Maskinfører Jon Henning Ruud skal være sjåfør på dumperen.
Maskinfører Jon Henning Ruud skal være sjåfør på dumperen. Foto: Nasta
2. okt. 2020 - 14:42

– Konstant firehjulsdrift er en stor fordel om vinteren i Norge. Ekstremt lavt dieselforbruk og at maskinen, som av flere kalles en leddstyrt tipptruck, ikke lager spor i veibanen ved lass og full sving betyr mye ved valg av dumper forteller Fagsjef Maskin i Feiring Bruk, Roar Aaserud.

Det skriver leverandør Nasta i en pressemelding.

Vis mer

Denne maskinen med 60 tonns nyttelast har vært utprøvd både av Feiring Bruk og av flere andre kunder i Norge i den senere tiden. Erfaringene er for mange overraskende gode. Maskinen er i dag satt i drift hos Feiring Bruk sitt pukkverk i Nittedal. Det er maskinfører Jon Henning Ruud som skal være sjåfør på denne. Både han og vedlikeholdsansvarlig i pukkverket, Tor Arne Nøst ser frem til å ta maskinen i bruk.

Nasta er eneleverandør av Bell dumpere i Norge. Det er allerede mange Bell dumpere ute i det norske markedet, men dette er altså den første Bell B60E levert norsk kunde. B60E er den største dumperen i sortimentet til produsenten.

Storkundeansvarlig hos Nasta, Vegard Gultvedt, og Ole Kristian Skauan, som er produktsjef hos Nasta, er begge enige i at både Bell B60E 4x4 og smalversjonen av Bell B45E 4x4 (med transportbredde under fire meter) vil bli godt mottatt:

– Dumperen vil være et flott tilskudd til entreprenør, tunnel og pukkverksindustrien i Norge, sier Gultvedt.

B60E er den største dumperen i sortimentet til produsenten. <i>Foto:  Nasta</i>
B60E er den største dumperen i sortimentet til produsenten. Foto:  Nasta

– Bell er teknologisk langt framme både med hensyn til brukervennlighet og sikkerhet for maskinføreren. Med Bell Fleetmatic er det enkelt å følge opp driften med daglige og om ønskelig live oppfølging av laste og kjøremønster, sier Skauan.

En Bell 412 fra 339 Special Operations Aviation Squadron nødlandet under et treningsoppdrag i nærheten av Skrimfjella 4. januar 2024.
Les også

Har ikke funnet noen feil på militærhelikopteret som måtte nødlande

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.