Feirer 100-årsjubileum for svensk veiforskning

– Utviklingen fortsetter. Nå har vi 100 nye år med nye utfordringer foran oss. Det sa VTIs generaldirektør Tomas Svensson da den svenske veiforskningsinstitusjonen nylig markerte 100 år.

VTI:s generaldirektör Tomas Svensson.
VTI:s generaldirektör Tomas Svensson. Foto: Axel Mazetti-Nissen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
11. mai 2023 - 10:43

For nøyaktig 100 år siden, i 1923, dannet Royal Automobile Club, KAK, et veiteknisk institutt for å gjøre den ingeniørbygde veien til normen i Sverige. Datidens veier var ofte i beklagelig forfatning – søleskred, tette grøftene, frost som presset opp steiner i veibanen og store mengder jettegryter gjorde veiene farlige. Sverige hadde ikke råd til så dårlig infrastruktur, og forskning var nødvendig for å gjøre veiene bedre.

Gjennom årene ble vegteknisk institutt omgjort til det som i dag er VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

– Det er en imponerende utvikling som transportforskningen ved VTI kan vise til i løpet av disse årene. Forskningens betydning for transportsektoren i Sverige er gjennomgående og slående tydelig, sier VTIs generaldirektør Tomas Svensson.

Tidspunkt for planlagt gjenåpning av gamle og nye E6 ved Stenungsund i Sverige, som ble rammet av kvikkleireskred 23. september i 2023, er høsten 2024.
Les også

Sverige: Tre pågrepet etter kvikkleireskred

Fortsatt er svært aktuelt

VTI har hatt en sentral rolle ut utviklingen av svenske veier siden de ble etablert for 100 år siden <i>Foto:  Svenska Vägföreningen/Satu/VTI</i>
VTI har hatt en sentral rolle ut utviklingen av svenske veier siden de ble etablert for 100 år siden Foto:  Svenska Vägföreningen/Satu/VTI

100-årsjubileet for vegteknisk forskning ble markert med et jubileumsseminar tirsdag, hvor blant andre infrastruktur- og boligminister Andreas Carlson deltok sammen med KAKs styreleder Peter Wallenberg Jr og et panel med ulike aktører i transportbransjen. Alle deltakerne understreket at forskningsområdet til tross for sin lange historie, fortsatt er svært aktuelt.

Statsråd Andreas Carlson trakk blant annet frem det nye kompetansesenteret for vegteknikk som VTI skal bli en del av, sammen med Lunds tekniska universitet, Chalmers, KTH og Luleå tekniska universitet. Kompetansesenteret er finansiert av Trafikverket med nærmere en halv milliard kroner over tolv år fra 2023 til 2034.

Stort vedlikeholdsbehov på svenske veier

Andreas Carlson understreket også at det svenske veinettet er gammelt, mange veier ble bygget før 1970, og at behovet for vedlikehold derfor er stort. God veistandard er igjen nødvendig for arbeidspendling, godstransport og andre reiser – kort sagt for et velfungerende og langsiktig bærekraftig transportsystem i Sverige. Alt dette gjør behovet for veiteknisk forskning stort også i fremtiden.

– Vegteknisk forskning og infrastruktur er svært viktig for at vi skal kunne få på plass det funksjonsbaserte, effektive og bærekraftige transportsystemet. Det gjelder alle typer trafikk og transport, sier Tomas Svensson.

KAKs styreleder, Peter Wallenberg Jr, ga en historisk oversikt over KAKs veginstitutt, som etter noen år ble overtatt av staten og i dag er VTI. Han understreket også behovet for fortsatt forskning, ikke minst på grunn av den pågående elektrifiseringen.

Lokalt distribujonsnett er designet med en overkapasitet fordi det tidligere ikke har vært mulig å måle kapasiteten lokalt, men nye sensordata gjør dette mulig.
Les også

Strømnettet er fullt – eller?

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.